dinsdag 10 april 2018

De tien albums van het leven: Mr. Bungle



Ik heb de speellijst klaar en de noodzakelijke promotie gedaan als ik later iets anders wil delen op Facebook. Dat duurt opeens ontzettend lang en tot mijn grote frustratie verschijnt het ook niet op mijn tijdslijn. Dan een snelle blik naar rechtsonder en, o nee toch... Het internet ligt eruit? Opnieuw opstarten en tot twee keer toe modem opgestart, maar geen enkel resultaat. Gelukkig heb ik het mobiele nummer van Lee in Engeland en ik stuur hem om zes uur een berichtje. Inmiddels weet ik ook dat mijn 'buurman' (van negen tot elf) vanavond geen show heeft en dus hoop ik dat ik deze uren kan vullen met 'Tuesday Night Music Club'. Pas sinds half elf heb ik dan weer internet, té laat voor de show maar gelukkig wél op tijd voor Soul-xotica. Met vandaag een dubbel bericht om weer op schema te komen. Eerst een album dat mijn leven heeft veranderd en een motivatie van een alinea, straks de Week Spot. Het derde album in deze serie is van Mr. Bungle en is 'Disco Volante' uit 1995.

In de eerste werkweek van januari 1997 begin ik als assistent-beheerder in muziekoefenruimte De Kelder in Sneek, beter bekend als 'De Popkelder'. Het is geen journalistiek vervolg op mijn half jaar bij het Sneeker Nieuwsblad, maar verder best 'oude jongens krentenbrood' met muzikanten die ik al jaren ken. Jan is mijn directe collega. Hij is dan nog lid van Megakronkel, een gezelschap dat ik nooit heb begrepen vóór 1997. Jan en Robin maakten sowieso een sport van om journalisten te klieren. Op het podium is hij 'dwars', maar buiten het podium een hartverwarmende kerel! Hij heeft van het jaar bij De Kelder een jaar gemaakt waarmee ik met veel plezier op terug kijk. Er is echter wel werk te verzetten voor Jan. Muziek speelt logischerwijs een centrale rol en om de beurt zoeken we een cassette of cd uit om te draaien tijdens het werk. Als ik The Jayhawks mee breng van huis krijg ik dit te horen van Jan! ,,Dit klinkt alsof ze al twintig jaar onder de zoden hadden moeten liggen". De Kelder en Jan in het bijzonder zorgen voor een muzikale ommezwaai. Ik leer de albums van Tom Waits kennen, maar ook Captain Beefheart en Mr. Bungle. De laatste slaat in als een bom bij mij. Dit is precies wat ik nodig ben! Een gigantisch palet aan geluiden, sommige aangenaam en dan weer bloedirritant, de nodige 'noise' en bovendien een gezonde gekte. Dat is 'Disco Volante' in een notendop. Het album haalt me in de eerste maanden van 1997 van het 'veilige pad' van de brave rockbands en zet mijn oren open voor allerhande soorten muziek. De tweede week in York koop ik het meteen als album-cassette en ook in deze maanden zal het een onuitwisbare indruk achterlaten. Het mag wel eens met de derde plaat: Deze beluister ik nog altijd met heel veel plezier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten