dinsdag 24 april 2018

De tien albums van het leven: Justin Hayward & John Lodge



Vandaag heb ik een aantal titels uit deze tijdelijke serie gedraaid in 'Tuesday Night Music Club' met dit album als '3 From 33'. Dat heeft me definitief over de streep getrokken om het album te nomineren. Hij zat immers al in de beslissingsronde met 'This Is The Moody Blues', maar moet toch erkennen dat deze plaat op een ander moment heel veel heeft betekend voor mij. De aandacht voor dit Facebook-'spelletje' levert eveneens op dat ik maar liefst twee(!) uitnodigingen heb gekregen om het spel te spelen. Ik ga het echter niet dag-na-dag doen, maar ze allemaal in één bericht stoppen. De verhalen hebben jullie immers al in de broekzak! Dan stel ik jullie vandaag voor aan het negende album uit het leven: 'Blue Jays' van Justin Hayward & John Lodge uit 1975.

Er spelen in februari 1991 maar liefst drie dingen. Ten eerste is daar de Golfoorlog, dat is het enige waar jullie, als lezers, jezelf in kunnen herkennen? Tegenwoordig kijk ik nauwelijks meer op van een Amerikaanse aanval, maar in 1991 maakt dit dat de radio aangepaste muziek draait. Na 2003 gaat de mp3-jukebox gewoon door met wat het iedere dag doet in het jaar. Ten tweede is het examentijd voor mijn leeftijdsgenoten. In januari en februari worden de mondelinge examens afgenomen. Voor Nederlands zakt overigens de hele klas en dat heeft te maken met het verplichte boek: 'Een Vlucht Regenwulpen'. Ik heb Duits tot in de puntjes voorbereid en haal hier zowaar een negen! De derde gebeurtenis is echter héél persoonlijk en wordt alleen in mijn familie als zodanig beleefd. Moeder Nadat ze eerst (eind 1990) is bestraald en de kanker even helemaal lijkt te zijn verdwenen, komt het een paar weken later met rasse schreden terug. Ze moet worden geopereerd. Omdat ik een stok achter de deur nodig heb en vader en broer overdag aan het werk moeten, ga ik een tijdje logeren bij mijn zus. Je hebt tegenwoordig van die 'puberruil'-programma's op televisie en ik beleef dit als hetzelfde. Zus is een paar jaar getrouwd en ze hebben samen een baby. Van een gezin met 'oudere' ouders en oudere broers naar een jong gezin waar ik opeens het oudste 'kind' ben. Toch is de situatie vooral geschapen om erop toe te kijken dat ik naar school ga en met huiswerk bezig ben en mijn liefste zus ontpopt zich daarin als een strenge doch rechtvaardige 'moeder'. Natuurlijk moet er muziek mee, maar in verband met de kleine moet alle muziek over de hoofdtelefoon. Het is met name 'Blue Jays' dat een 'ritueel' wordt voor het slapen gaan. De spanning van het examen en de zorgen over moeder kan ik even helemaal loslaten als de klanken van dit album mijn oor binnenstromen. De operatie is in 1991 overigens geslaagd en al in 2015 wordt ze 'een medisch wonder' genoemd door de artsen. Ze hoopt in juli tachtig te worden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten