maandag 28 december 2015

fiets 'm erin



Na een zeer geslaagde 'From The Catacombs', ontdek ik net dat Lemmy is overleden. Dat geeft wel een domper op de nacht, want opeens ben ik ook het meeste enthousiasme voor het schrijven kwijt. Hoe dan ook, ik kan me niet permitteren om te 'spijbelen' omdat ik al een bericht achter lig. Ik kan me evenmin veroorloven om 2015 even aan de kant te zetten voor een verhaal over Lemmy, wellicht dat ik dit nog eens in het nieuwe jaar ga doen. De komende dagen blik ik terug op de dingen die 2015 hebben gemaakt wat het is: Een jaar waar ik met volle tevredenheid op kan terugblikken. De 'afrekening' is op oudejaarsavond, maar het 'voelt' al positief aan. Behalve dat ik talrijke fietstochten heb gemaakt, heeft de fiets zélf ook behoorlijk centraal gestaan in dit jaar. De foto van deze fiets is gemaakt als ik net over de 500 kilometer ben gegaan, het einde van de vakantie. Op 4 oktober ga ik voorbij de duizend. De vijftienhonderd is een beetje geruisloos gegaan en nu ben ik onderweg naar de 1750 kilometer. Dat is sinds de start van de vakantie, ik schat dat ik de weken ervoor ook wel 300 kilometer heb gefietst. Toch gaat er nog veel aan vooraf.

Ik zit in maart 2014 niet heel erg breed als mijn fiets het begeeft. Ik zie eentje op Marktplaats in Zwolle die zelfs een beetje buiten mijn budget gaat, maar het karretje lijkt betrouwbaar (en is dat ook, mag ik tevreden concluderen). Toch is het in de winter dat ik merk dat hij met sprongen achteruit gaat. De trappers 'slaan' door. Hetzelfde euvel als met de vorige fiets en ik doe kleine schietgebedjes op de tocht. Dan krijgt Nederland in maart te maken met een voorjaarsstorm. Het is een zondagmiddag en ik heb zo'n zin om even stevig tegen de wind in te trappen. Ik maak het plan om even naar de Albert Heijn in Meppel te fietsen en terug. Wat kan het mij schelen of het regent of niet? Inderdaad, mij deert het niet, maar de fiets heeft andere ideeën. Hij slaat voortdurend door en eenmaal in Meppel wissel ik van versnelling in de hoop dat dit het is. De terugweg gaat een stuk beter, maar dan heb ik ook wind in de rug en hoef nauwelijks te trappen. Een collega weet maandag wel een oplossing, een beetje olie op de ketting zou wonderen doen volgens hem. Dat had ik niet moeten toestaan. Nu loopt het ketting bij de eerste slag eraf. Ik vertrouw het ros toe aan de technische dienst en die zijn behulpzaam, maar een uur later word ik gewenkt door de chef. ,,Kom maar even kijken", zegt hij. De trapas hoort scherpe kanten te hebben, maar heeft de vorm van een getekende zon. Dat verklaart waarom het ketting er steeds vanaf valt. Waar ik in maart 2014 me kan permitteren om een fiets van 75 euro te kopen, daar ontbreekt het op dat moment aan enige vorm van geld. Ik moet iets goedkoop hebben en vind het op Marktplaats: Een geheel nagekeken (met nadruk op 'gekeken') herenfiets. Grote maat met werkende verlichting. Voor veertig euro op te halen in Hoogeveen. Ik maak een afspraak met de verkoper en haal op Goede Vrijdag de nieuwe aanwinst op.

De fiets is overschat in de advertentie, maar wat wil je anders voor veertig euro? Een Spartaans ding uit de jaren zestig met een gemene slag in het achterwiel, maar... ik ben weer mobiel. Ik krijg nog rillingen als ik me bedenk dat ik een paar weken ervoor nog een forse fietstocht heb afgelegd op het ding. De maand garantie overleeft hij zonder nukken, maar kort daarop begint de ellende. Het is eind juni als ik met een lekke achterband in Havelte sta. Ik weet dat de achterband vervangen moet worden en dat gaat al teveel kosten voor deze fiets. Ik parkeer hem tegen een boom en loop naar huis.

Ik ga weer speuren op Marktplaats met hetzelfde budget. Ik 'droom' al een jaar van een ligfiets en ik had een maand vóór deze fiets bijna eentje gekocht. Ik vraag op het laatste moment aan de verkoper of hij hem zou aanbevelen aan iemand met mijn lengte. Het antwoord laat niets te wensen over: Meer geschikt voor 1.80 dan twee meter. Er staat rond die tijd een hele geschikte ligfiets te koop in de buurt van Drachten. Van een echte liefhebber geweest. Hoewel de prijs bespottelijk is, kan ik het me niet veroorloven. Nu ik de oude fiets in Havelte heb laten staan, moet ik weer iets anders hebben voor veertig euro dat me een paar maanden vooruit kan helpen. Dan zie ik deze staan... Het merk ken ik niet, maar ik scheld het in eerste instantie uit voor een 'Kijkshop-fiets'. De fiets staat in Emmeloord en ik spreek af met de verkoper dat ik hem de volgende middag kom halen. Hij zal zijn adres nog sms-en. Die sms komt maar niet en in plaats daarvan bestook ik hem met sms-jes. Omdat het ergens toch 'goed' aanvoelt, stap ik op de bus naar Emmeloord. Geen reacties op sms-jes. Ik heb al even gekeken en over een half uur gaat de laatste bus naar Steenwijk. Ik heb dan al een ander plan: Ik zou wel eens kunnen kijken of Het Goed iets heeft staan en anders met de bus naar Zwolle. Als ik daar niets vind, moet ik vanaf Meppel lopen. Ik sta net te dubben als mijn telefoon over gaat.

Het is de verkoper. Iets met een beeldscherm van een telefoon dat is overleden en inmiddels hersteld. Hij zag meteen mijn sms-jes en is nét op tijd. Ik loop naar hem toe en de koop is snel gesloten, want de fiets ziet er erg keurig uit. Tevreden fiets ik van Emmeloord naar Nijeveen en ontdek thuis pas wat ik heb gekocht. Bijna niet te geloven, maar de fiets heeft het originele slot en compleet met het reservesleuteltje. Zó steel je ze niet. Mijn ogen gaan helemaal rollen als ik 'Multicycle' eens opzoek: Met de hand gebouwd in de Achterhoek. Een topmerk. Ik denk dat de verkopers ook hebben gedacht dat het een onderhands merk was, maar zelfs in dat geval was het een koopje geweest in vergelijking met de vorige fiets. Ik zeg sindsdien dat de fiets me in de schoot is geworpen, zou bijna willen spreken van een 'geschenk uit de hemel'. Deze fiets maakt voor mij 2015 weer helemaal goed!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten