zondag 9 augustus 2015

Raddraaien: Us



Omdat ik de afgelopen maanden nogal wat 'verdwaalde' singles heb terug gezet en ook nog de nodige 'algemene' singles heb gekocht bij De Tafel, zijn de bakken voor de tiende serie 'Raddraaien' uitgebreid. De jaren zestig, zeventig en tachtig hebben elk een extra bak erbij gekregen en na Nancy Wilson mag ik vandaag een single uit de 'nieuwe' zestiende jaren zeventig-bak halen. Dat is meteen een exoot, want er is bitter weinig bekend over deze single, behalve dat het een 'smerige truc' is geweest die goed heeft uitgepakt. Deze aflevering van 'Raddraaien' zal dan ook meer over de randverschijnselen gaan dan over de plaat zelf. De centrale schijf is 'Music In The Air' van de gelegenheidsformatie Us (1974).

Er wordt over het algemeen nogal neerbuigend gedaan over pluggers. Menig radiostation ziet ze ook liever gaan dan komen, hoewel de 'grote jongens' met open armen worden ontvangen. Een plugger is in dienst van een platenmaatschappij en moet ervoor zorgen dat de nieuwe plaat op de radio wordt gedraaid. Als dat veelvoudig gebeurd, is de kans groter dat het publiek de plaat op pikt en het nummer op de hitparade terecht komt. Het vak van de plugger is niet van de laatste tijd. Het stamt al uit een tijd dat orkesten een stuk op het repertoire moeten hebben om het populair te maken. Dat orkest moest dan, uiteraard, betalen voor de malen dat ze het stuk speelden en de muziekuitgeverij, waarvoor de dienstdoende plugger werkte, creëerde daarmee inkomsten en kon de aangesloten componisten uitbetalen.

Met name in de jaren zestig en zeventig wordt de plugger steeds meer een 'gladde jongen'. De platenindustrie explodeert en dus moet een plugger alles op alles zetten om zijn plaat gedraaid te krijgen. Een goed gevulde envelop of een ander relatiegeschenk kan daarbij helpen, maar dat hoeft niet beslist. Daarvoor hoeven we alleen maar te kijken naar de praktijken van Motown in de jaren zestig. Je zou bijna geloven dat Detroit in die tijd slechts één platenmaatschappij heeft, maar in werkelijkheid zijn het honderden. De promotie-afdeling van Motown heeft het bijkans drukker met kleine platenlabels van de speellijst te houden dan met haar eigen artiesten. The Four Tops en The Supremes behoeven ook weinig overtuigingskracht, ook zonder een plugger zouden deze platen wel worden gedraaid. In 1966 komt het bij Golden World aan het licht dat hun plugger wordt geschaduwd door een medewerker van Motown. Telkens als de Golden World-plugger ergens een plaat heeft achtergelaten met een envelop met geld, stapt de Motown-vertegenwoordiger binnen met een mooi aanbod op voorwaarde dat de Golden World-plaat wordt geknakt. Golden World-eigenaar Ed Wingate verkoopt vervolgens zijn imperium aan Motown, waarmee één concurrent uit het straatbeeld is verdwenen. Hetzelfde gebeurt ook bij Mary Wells als ze Motown heeft verlaten en 'My Love Songs To The Beatles' opneemt voor 20th Century en zal de geschiedenis zich in 1968 herhalen met 'I Got What You Need' van Kim Weston.

In Nederland gaat het er een stuk vreedzamer aan toe. Er verschijnt wel eens een gelegenheids-hit op de Top 40, maar dat is incidenteel. Omdat Chess belangstelling heeft om de distributie op zich te nemen van Havoc Records, staat 'It's Gone' van The Motions een week op 39 zodat Havoc het resultaat kan laten zien aan Chess. In 1974 stelt Jean-Pierre Burdorf een groep samen van pluggers. Het idee is om samen een plaat te maken en deze tegelijk te pluggen. Alleen... op welk platenlabel breng je het uit met vertegenwoordigers van allemaal verschillende maatschappijen? De keuze valt op de kleinste: Delta. Er doen ook een paar professionele artiesten aan de plaat mee, waaronder Patricia Paay. Verder is Ron Brandsteder een prominente gast. De plaat schiet door naar een vijfde plek in de Top 40. De opvolger, 'Hey Man', doet het een stuk minder.

Ron Brandsteder is niet de enige plugger die later 'promotie' zal maken. George Gershwin is ooit begonnen als plugger, alsook Tammy Wynette. Herman Van Der Velden wordt muzieksamensteller. Pierre Kartner oogst succes als Vader Abraham. Tussen Lucifer en 'Playbackshow' vervult Henny Huisman de functie van plugger. Marcel, zoon van Boudewijn, De Groot is plugger voor HKM en novelty-act Gabber Piet is ook een voormalige plugger.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten