woensdag 1 oktober 2014

Week Spot: June Conquest



Ik zie net bij het uploaden van de foto dat ik vorig jaar oktober een serie 'Classic Week Spot's' heb gedaan, evenals het jaar daarvoor. Ik heb daar op dit moment even geen tijd voor, ik loop zelfs al een beetje achter, maar ga dit volgende maand wél doen. Met name tijdens het Specialized-weekend wil ik een oudere aankoop als Week Spot hebben en de week ervoor bestaat 'Do The 45' twee jaar. Deze maand nog even de schade inhalen. Deze week liep de competitie tussen The Jacksons, Faye Marshall en June Conquest. Die laatste is nu aan bod, ook omdat ik haar al een paar keer heb uitgesteld. Het plaatje is desondanks een trots bezit dat me ruim twee jaar geleden al eens in de houdgreep heeft gehad. De artieste verdient het predikaat ook zonder meer, want ondanks haar vocale kwaliteiten is mevrouw Conquest niet bepaald voor het geluk geboren. De Week Spot van deze week is 'What's This I See' van June Conquest (1968).

Zoals het een ondergewaardeerde zangeres betaamd, ontbreken de biografische gegevens. Volgens Dave Rimmer zou ze geboren zijn in Chicago, maar de beknopte bio op Allmusic noemt geen geboorteplaats. Het laat weten dat Conquest omstreeks 1966 in Houston bivakkeert en het daaropvolgende jaar naar Chicago vertrekt. Niets 'terug naar Chicago' of 'naar haar geboortestad'. We weten het dus gewoon niet. Evenmin kennen we de exacte leeftijd van June. Wat ons rest zijn een handjevol singles en neemt haar loopbaan in 1967 een sprong als ze gaat samenwerken met Curtis Mayfield. Toch brengt het niet het beoogde succes, hoewel Mayfield erg veel vertrouwen heeft gehad in Conquest.

June maakt in 1964 haar plaatdebuut op Fame met het nummer 'Almost Persuaded'. Twee jaar later neemt ze een duet op met een man, die zich The Demon laat noemen en waarvan we verder helemaal niks weten. 'The Only Way To Correct A Mistake (Is To Make One)' verschijnt in 1966 via het kleine Jet Set-label. Allmusic-schrijver Bruce Eder merkt op dat ze in dat jaar in Houston verblijft, maar kort daarop haar koffers pakt om naar Chicago te gaan. Ze komt in contact met Curtis Mayfield, die behalve lid van The Impressions dan ook The Mayfield Singers leidt en een paar platenlabels bestierd. Eentje daarvan is het Windy C-label, degene met de kleinste discografie. June Conquest neemt 'Take Care' op voor het label. De plaat wordt geen hit en Windy C verdwijnt in Mayfield Records. Curtis verliest Conquest niet uit het oog. Op Allmusic krijgt ze wat al teveel eer toegezwaaid. 'What's This I See' is dan weliswaar de eerste single die verschijnt via Curtom Records, het label is niet opgezet voor Conquest en haar plaatje. Feit is dat The Impressions halverwege 1968 even in onmin ligt met hun platenmaatschappij en Mayfield zet Curtom op om eventueel toekomstige Impressions-platen uit te brengen. Dan sluit The Impressions een deal met Buddah en doet Curtis het Curtom-label even op slot tot 1970. Wat opvalt aan deze eerste single op Curtom is dat het een heel hoog, erg willekeurig, catalogusnummer heeft. Via een soul-forum heb ik geleerd dat dit nummer waarschijnlijk de postcode is geweest van het kantoor waar Curtom is gevestigd.

Op 'What's This I See' horen we niet alleen Conquest van haar beste kant, maar eveneens The Impressions in vol ornaat. De plaat is lokaal, in Chicago, een grote hit, maar nationaal wil deze maar niet aanslaan. Mayfield laat het er niet bij zitten en wellicht geïnspireerd door Conquest's single met The Demon ontstaat het idee om haar te koppelen aan een zanger. L.C. Cooke, de broer van wijlen Sam, is de eerste kandidaat die Mayfield in gedachten heeft. Evenals zijn broer Sam is L.C. een uitstekende zanger, maar tot een opnamesessie zal het nimmer komen. Dan schuift Mayfield een getalenteerde zanger uit The Mayfield Singers naar voren: Donny Hathaway. Die heeft nog nooit buiten groepsverband gezongen, buiten een aantal opnamesessies als achtergrondzanger. De verwachtingen zijn hooggespannen als Hathaway met Conquest de studio in gaat om 'I Thank You Baby' op te nemen. Op de flip staat overigens een nieuwe opname van 'What's This I See'. De plaat is geen hit, maar vestigt wel het publieke oog op Donny Hathaway. Het zal uiteindelijk ertoe leiden dat Hathaway een paar jaar later duetten zal opnemen met Roberta Flack. Curtom wil dan ook nog even meegenieten van het succes en dat lukt: 'I Thank You Baby' wordt in 1972 alsnog een Amerikaans hitje. Het plaatje vestigt de naam van Hathaway alsmaar meer, maar voor June Conquest zijn de kansen verkeken. Ze zal verder geen platen meer maken en twee jaar later hangt ze haar stembanden aan de wilgen...

'What's This I See' is een schijfje vinyl waar het speel- en zangplezier vanaf spat en dat inspireert me begin 2012 al bijna tot de aankoop. Dan zit ik echter nog teveel in de 'traditionele' Northern Soul om het écht te waarderen. Nu is de tijd dan helemaal rijp en past June Conquest naadloos tussen andere recente aankopen in.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten