zaterdag 25 oktober 2014

Raddraaien: Adventures Of Stevie V



Het herinrichten van mijn singles-collectie is nog steeds in volle gang. Na woensdag ben ik ook afgelopen nacht druk bezig geweest om singles terug te zetten. Maar dat is nog niet het enige: Bovendien heb ik een honderdtal singles gefilterd uit de reserve-Blauwe Bak die daar eigenlijk helemaal niks te zoeken hebben. Dat is een enkele keer pijnlijk, want er zitten singles tussen die in de allereerste Blauwe Bak hebben gestaan. Neem nou bijvoorbeeld 'Freedom' van Jimi Hendrix. Niet wat je nu direct in een soul-bak zal verwachten, maar het is immer een publieksfavoriet geweest bij dj-optredens. Logisch, want Hendrix gaat er altijd in! Vanaf volgende week staat die in de jaren zeventig onder de 'H' achter 'Voodoo Chile'. Het herinrichten betekent ook dat mijn bakken er anders komen uit te zien, dus moet ik goed opletten voor ik aan de volgende serie begin. Tevens heb ik de laatste jaren tachtig-bak in ere hersteld en die had ik overgeslagen in deze serie. Dat maak ik bij deze goed. Oorspronkelijk was 'Dance Hall Days' van Wang Chung de eerste single in die bak, maar inmiddels is dat 'A Day Without Me', een héle vroege single van U2 (tevens de enige die ik van de groep heb). De nieuwe tweede is vanavond onze Raddraaier: 'Dirty Cash' van Adventures Of Stevie V (1990)

Iedere herinnering aan de zomer van 1990 is eentje van warm weer. Niet altijd even zonnig, maar toch een aangename temperatuur. Ik zal met mijn ouders vakantie vieren in Denemarken, maar eerst moet mijn zus bevallen van haar eerste kind. De tijd begint te dringen en ik zie de vakantie al een beetje in het water vallen. Op de vroege ochtend van woensdag 18 juli word ik door mijn vader gewekt met 'wakker worden, ome Gerrit' en dan weet ik genoeg. De vakantie kan doorgaan! We vertrekken op vrijdagochtend vroeg. Twee weken later zijn we weer terug en dat is het eerste jaar dat ik ook in Denemarken actief op zoek ben geweest naar singles. Wat dat betreft krijgen jullie dit verhaaltje vast opnieuw in 'Het zilveren goud' van volgend jaar juli. De eerste zaterdag na thuiskomst is het stikheet en ik ga op de fiets naar Heerenveen om 'boodschappen' te doen bij de overdekte vlooienmarkt op de Gedempte Molenwijk. 'Summer Of '69' van Bryan Adams en 'Dirty Cash' van Adventures Of Stevie V zijn de hits van de dag, als ik me niet vergis is de laatste zelfs Favorietschijf bij de NCRV. Toch is de jonge Louwsma niet voor niets de jaren zestig-muziek ingedoken, want in die tijd moet ik natuurlijk niks hebben van dansmuziek als dat van Adventures Of Stevie V. Ik krijg de single tegen wil en dank in de partij die ik eind 1992 van het Sneker café De Koopermolen overneem. Nauwelijks twee jaar oud en een tijd dat ik meer in de alternatieve gitaarrock (lees: grunge) zit, maar toch kan ik 'Dirty Cash' meteen waarderen. Die liefde is altijd gebleven, vandaar dat ik met alle plezier de sluier oplicht van Adventures Of Stevie V.

De naamgever is Steve Vincent, producer die voor zijn liedjes gebruik maakt van een arsenaal aan studio-zangers en -zangeressen. Voor 'Dirty Cash' huurt hij toetsenist Eric Kupper in en de zangeres is naar alle waarschijnlijkheid Melody Washington. Het is de eerste single van Adventures Of Stevie V en meteen ook de grootste van het stel. De plaat doet het aanvankelijk goed op de dance-hitparade, maar klimt vervolgens met rasse schreden de algemene singles-Top 40 in. In Engeland piekt het op 2, maar in ons land bereikt het de eerste plaats van de Top 40. In Amerika staat het bovenaan de 'club-charts'. 'Dirty Cash' heeft Vincent samen geschreven met Mick Walsh. De opvolger heet 'Body Language' en bereikt in Nederland nog een veertiende plek op de hitparade. Het is dus niet helemaal een 'eendagsvlieg', hoewel het maar weinig scheelt. In Engeland, Ierland en Nieuw-Zeeland bereikt het nummer wel de hitparade, maar staat het in schril contrast met 'Money Talks'. De derde single van het titelloze album van Adventures Of Stevie V heet 'Jealousy' en bereikt alleen in Engeland de hitparade met een bescheiden toppositie (nummer 58). In 1997 zal alleen nog een remix van 'Money Talks' die lijst halen, de rest van de singles doen helemaal niets.

Walsh scoort een Amerikaanse dance-nummer 1 met het project Clubland en haar single 'Set Me Free'. Hij heeft Engeland verlaten voor New York en is nog altijd werkzaam in de muziek-business. Ik weet niet of hier iemand van Freddie Bourne heeft gehoord? Ik niet, maar Walsh werkt onder andere samen met deze Bourne. Vincent gebruikt de naam nog eenmaal in 1993 voor een album: 'Satisfy Me'. Het levert geen succes op, hoewel hij een stal aan zangeressen heeft om de vingers bij af te likken. Thelma Houston en Gwen Guthrie zijn slechts twee namen. Vincent is vervolgens het muziekonderwijs in gegaan, hij geeft les aan Bedford College.

'Dirty Cash' is in bijna een kwart eeuw uitgegroeid tot een soort 'evergreen' van de Britse dance. Menig producer heeft zich gewaagd aan een remix en in 2009 heeft 'Dirty Cash' nog een hele nieuwe uitvoering gekregen met dank aan Funk K. Liberty X, de winnaars van het Engelse programma 'Popstars', neemt een versie van 'Dirty Cash' op voor haar album 'X' uit 2005. De opvallende muzikant Dizzee Rascal heeft in 2010 gebruik gemaakt van 'Dirty Cash' en in die uitvoering heet het 'Dirtee Cash' en leent het elementen uit het oorspronkelijke nummer. Bij de uitreiking van de BRIT-awards wordt Dizzee vergezeld door Florence Welch, zangeres van Florence & The Machine, en smeden ze 'Dirtee Cash' en 'You've Got The Love' samen tot de 'mashup' 'You Got The Dirtee Love'. Daags na dit festijn verschijnt het nummer als digitale download. Ik weet wel zeker dat het niet de laatste uitvoering is geweest, in de volgende jaren zullen we vaker remixen en andere bewerkingen zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten