dinsdag 29 mei 2012

tóch geen eendagsvlieg?

Ik heb al een tijdje niet meer aan Raddraaien gedaan. Ik had wel het plan opgevat om dat voortaan te doen met de huisnummers van de kappers uit de Gouden Gids van de regio Zwolle, dan zitten we voor gebeiteld voor de komende vijf jaar! De single van vandaag heeft iets te maken met de Soul-x-rated die ik nog moet maken. Eentje uit een serie platen die gigantisch hadden kunnen zijn in de 'northern scene', als het grote publiek niet massaal naar de winkel was gerend en er een hit van had gemaakt. En hits, die 'mogen' niet in de 'northern', met als gevolg dat sommige plaatjes die wel 'mogen' geen greintje soul hebben of nauwelijks iets met dansmuziek hebben uit te staan. Eentje die gepland staat voor de Soul-x-rated is dan wellicht nog het meeste disco, maar wel ontzettend lekker: 'Jump To The Beat' van Stacy Lattisaw uit 1980. Een zangeres die we hier in Nederlands nauwelijks hebben gekend, dit was haar enige hitje in ons land, maar ik sloeg steil achterover toen ik haar staat van dienst in Amerika bekeek. Dan heb je wel een plekje op Soul-xotica verdiend?

'Going Back To My Roots', heet het liedje van Odyssey dat eveneens in de Soul-x-rated gaat voorkomen. Welke roots? In de speellijst schakel ik daarna over naar de muziek uit de jaren zestig, waar ik fysiek niet mijn wortels heb, maar waar mijn muziekverzameling wel op gebaseerd is. Of is het liedje zélf met de tijdgenoten uit de disco van de vroege jaren tachtig mijn 'roots'? Het is immers wel een tijd waarin ik onderscheid in muziek begin te krijgen. Stacy Lattisaw is toch ergens ontsnapt, want toen ik in 2009 de single kocht, was ik even vergeten hoe het liedje ook alweer ging. Bij de eerste draaibeurt is dat echter alweer snel hersteld. Plots ben ik weer vijf jaar oud, maak op 'moto' de buurt onveilig en zit onderaan de trap te luisteren naar de plaatjes die mijn oudste broer draait. Wellicht ook deze?

Stacy Lattisaw is bijna dertien jaar oud als ze in 1979 haar debuutalbum opneemt met een oude rot: Van McCoy. Het album 'Young And In Love' en de single 'When You're Young And In Love' blijven onopgemerkt, maar met het album 'Let Me Be Your Angel' lukt het beter. 'Dynamite!' en 'Jump To The Beat' zijn in respectievelijk 1979 en 1980 grote hits in Amerika en Engeland. In Europa zullen we na de laatste weinig meer van freule Lattisaw vernemen, maar in Amerika begint het net. Narada Michael Walden is dan net gestopt met drummen bij Mahavishnu Orchestra en wil een nieuwe carriére starten als talentscout, songschrijver en producer. Stacy is één van de eerste artiesten die hij mag begeleiden. Mariah Carey trekt later nog eens een sample uit haar hit 'Attack Of The Name Game' uit 1982, een jaar later verschijnt het album 'Perfect Combination', waarop Lattisaw gekoppeld is aan een andere 'up-and-coming', Johnny Gill. Het album 'I'm Not The Same Girl' is in 1985 haar laatste voor Cotillion en gaat rechtstreeks de uitverkoop bak in.

In 1986 tekent ze bij Motown, Johnny Gill blijft binnen handbereik. Motown is dan echter alweer jaren een zorgenkindje dat hoognodig weer een groot succes nodig heeft, maar daar kan Stacy Lattisaw niet aan bijdragen. De eerste single, 'Nail It To The Wall', brengt Stacy wel terug in de Amerikaanse top drie, maar is geen wereldwijd succes als 'Somebody's Watching Me' van Rockwell, de, voorlopig, laatste reddingsboei voor het Motown-label. 'Where Do We Go From Here' is wederom een duet met Gill en zorgt in 1989 nog voor een kleine opleving in het succes. Lattisaw zit dan tien jaar in de 'business' en heeft zichzelf bewezen als een consistent hitmaker. 'Where Do We Go From Here' is haar grootste hit sinds jaren en toch besluit ze in 1989 met 'pensioen' te gaan. Kleine meisjes worden groot, Stacy is dan inmiddels 23 jaar en wil een gezin starten.

Zo blijft het jaren stil rond haar persoon, platenmaatschappij Rhino brengt in 1998 nog maar bovenstaande compilatie-cd uit, maar dan verschijnt in 2010 het bericht op haar persoonlijke website dat ze bezig zou zijn met een gospel-cd. Omdat ze in 1989 was gestopt uit onvrede met de muziekindustrie, zal ze dit kleinood in eigen beheer uitgeven. Ondanks dat Lattisaw zichzelf niet in de kijker werkte met een exorbitante levensstijl, zou dit zo nog eens het scenario kunnen worden voor Britney Spears?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten