zaterdag 5 mei 2012

20 Years Ago Today: 697-708

Tegenzin? Nee, dat is niet het juiste woord. Maar 20 Years Ago Today is wel één van de minst gelezen 'topics' op Soul-xotica, maar speciaal voor mezelf en die ene 'fan' zetten we de serie gewoon voort. In 1992 was er nog geen sprake van de meivakantie, zoals de scholen die de afgelopen week hebben gehad. Met Koninginnedag op donderdag en Bevrijdingsdag op dinsdag voorzag menig schoolbestuur een grote uitval op vrijdag en maandag, van het KMBO kregen we een week vrij. Maandag 4 en dinsdag 5 mei waren beide prachtige zomerse dagen en dus ideaal voor een fietstochtje. Ik was in januari voor het laatst bij Het Allegaartje in Franeker geweest, ik had toen verscheidene interessante singles zien liggen, maar had toen (nog) niet genoeg geld om ze te kopen. Zo fietste ik maandag 4 mei naar Franeker om te ontdekken dat 'T Allegaartje die dag gesloten was. Ik kwam terecht bij de Expert die nog wat 'new old stock' in de uitverkoop had en deed daar maar boodschappen. De volgende dag was het nóg mooier en opnieuw zette ik op de fiets koers naar Franeker. Ditmaal had ik wel succes bij 'T Allegaartje. De nummers 703 tot en met 709 zijn afkomstig uit dat antiekzaakje. En ook 697, dat leg ik nu even uit!

697 Bus Stop-The Hollies
Het viel me pas op toen ik de 300 voorbij was. Per honderd singles zat er eentje tussen van The Hollies. Vanaf dat moment maakte ik er een soort traditie van. Nu kwam 700 al in zicht, maar ik had nog steeds geen ontbrekende single van The Hollies gevonden. Toen ik de volgende dag 'Bus Stop' tegen het lijf liep, besloot ik even creatief te boekhouden en deze nummer 697 toe te wijzen en zo de traditie voort te zetten. Een beetje verwarrend is het wel, deze heb ik dus op 5 mei 1992 gekocht, de volgende vijf een dag ervoor.

698 Everyone's Gone To The Moon-Jonathan King
Een Engelse heruitgave van omstreeks 1976. Hoewel de 'droompartij' volgende week op mijn spoor komt, staan enkele van de aankopen van deze twee dagen al een tijdje op mijn verlanglijstje. Waaronder ook dit prachtige debuut van King, die in 2010 hier al eens schitterde. Je kan heel wat theorieën los laten op de tekst, maar dat moeten we volgens de excentrieke King vooral niet doen. We moeten ons laten betoveren door die merkwaardige orkestrale arrangementen, de tekst is maar vulling! Jonathan King kwam rond de eeuwwisseling in een kwaad daglicht te staan toen bleek dat hij ook iets had gehad met minderjarige jongens, maar heeft zichzelf daar alweer uit geworsteld!

699 Mony Mony-Tommy James & The Shondells
Een maxi-single met verder de albumversie van 'Crimson And Clover', 'I Think We're Alone Now' (in 1988 een hit voor Tiffany) en het bloedmooie, totaal vergeten, 'Crystal Blue Persuasion'.

700 She Sold Me Magic-Lou Christie
Best wel een beetje uniek, deze 'new old stock': De originele Franse persing van de redelijke hit 'She Sold Me Magic' uit 1969 die blijkbaar 23 jaar heeft lopen wachten op een eerste koper. Ik vermoed dan ook dat die lange tijd in een magazijn heeft doorgebracht. Hoe dan ook, mijn nummer 700 is ondanks de leeftijd compleet en totaal nieuw. De daaropvolgende twintig jaar zouden een stuk zwaarder worden met een eigenaar die de toestand van naald en naalddruk niet altijd even serieus nam. Ik wil niet zeggen dat die is afgedraaid, maar het lijkt nu tenminste wel een single uit 1969!

701 Surf City-Jan & Dean
Uit dezelfde categorie als Lou Christie, deze GIP-uitvoering van Jan & Dean was een top drie-hit geweest in 1979. De inkoper van de Expert in Franeker was één exemplaar té enthousiast geweest en dus kon ik dertien jaar later deze single hagelnieuw meenemen. De schade zal niet veel meer dan een gulden zijn geweest?

702 Toast And Marmalade For Tea-Tin Tin
Hoewel dit de meest obscure vangst is van deze vierde mei, heb ik een paar jaar geleden ontdekt dat ik niet de enige 'fan' ben van dit prachtige nummer. Roel Koeners, muzieksamensteller en presentator bij de Vara, neemt deze plaat met alle plezier op in zijn speellijst. Tin Tin was in 1969 één van de eerste producties van de gebroeders Gibb en laat het resultaat dan ook nog eens klinken als The Bee Gees. 'Toast And Marmalade For Tea' is een zichzelf herhalend wiegenliedje zonder opsmuk, dat echter wordt getekend door de zorgvuldig opgebouwde climax. Voor mij is dit een plaatje voor de eeuwigheid!

703 Celestial Empire-Dragonfly
Waarom, o waarom, ben ik altijd zo eerlijk? Ik leende rond 1990 wel eens een paar singles van mijn neef, om cassette-opnames te maken, en bracht ze na afloop keurig weer terug. Zou hij toen (of nu, als hij ze nog heeft?) gemerkt hebben als ik stiekem een single achter had gehouden? Eerlijkheid duurt het langst en ik wilde het risico niet lopen en dus zette ik zelf maar mijn zoeklichten uit naar 'Celestial Dreams' van Dragonfly. De meest aantrekkelijke aanbieding die ik in twintig jaar ben tegen gekomen, kostte in 1994 al vijfendertig gulden! Intussen vind ik 'Celestial Empire', de opvolger, gewoon voor een gulden bij 'T Allegaartje. De b-kant, 'The Prince Of Amboyna', stond zondag nog in de Schijf van 5.

704 Mother Popcorn-James Brown
Nog een Schijf van 5-klant, deze stond vorig jaar in de Schijf van moederdag!

705 Rain And Tears-Aphrodite's Child
Toen ik in december de sleutels zou krijgen van Nijeveen, zat ik in een café in Meppel een 'droge bui' af te wachten. ,,In Nijeveen schijnt altijd de zon", merkte de bardame toen op. Warempel, ik verlaat Meppel als het nog vochtig is en voorbij de watertoren klaart de lucht ineens op. Als het grijs en regenachtig is, is dat mijn vaste mantra bij het openen van de gordijnen. In Franeker deed de lichtbron meestal ook flink van zich spreken, zeker op dagen dat 'T Allegaartje een deel van de handel op straat zette. Met name de singles waren zonaanbidders en kronkelden zich in alle bochten om maar wat zonlicht te krijgen. Aphrodite's Child was daar één van. Krom als een hoepel, maar redelijk te draaien. Inmiddels is die al vervangen door een beter exemplaar.

706 Summer In The City-Lovin' Spoonful
Ook deze heeft zijn portie zonlicht wel gehad. Hoewel ik hem ook 'vlak' heb, zit deze nog wel in de verzameling: Het is tot nu toe de enige Nederlandse persing die ik ben tegengekomen!

707 The Promised Land-Ginger Ale
Ginger Ale-platen zijn puur voor de heb. Dit is na 'The Flood' weer zo'n semi-klassiek drama. Dat kon Wallace Collection véél leuker!

708 Fais Do-Redbone
En deze plaat mag ik anno 2012 van mezelf niet meer kopen! Ik geloof dat ik hem nu vijf keer heb, dat moest eerst wel genoeg zijn...

Na de Here God en Jezus Christus krijgt Pim Fortuyn hier morgen zijn eigen Schijf van 5. Ik hoop dat ik de rechtse rakkers niet teveel voor het hoofd ga stoten, want het lijkt nu al een stukje links amusement te worden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten