zondag 6 mei 2012

Schijf van 5: Pim

Voor de illustratie gaat mijn dank uit naar mijn Facebook-vrienden van Siebrand's Woordgrappen. Ik heb de radio nog niet aan gehad, maar ik zou me kunnen voorstellen dat er meerdere malen wordt gerefereerd aan deze dag van tien jaar geleden. Of is de beste man nu al vergeten? Feit is dat zijn 'herdenkingen' na twee jaar nog maar een handjevol vrienden opleverde. En we hebben in 2012 ook al anderhalf jaar Wilders overleefd! Tóch staat die 6 mei 2002 mij op het netvlies: Een maandagmiddag. Ik had het half zes-journaal gekeken en verbaasde me erover dat er niks geen nieuws van Pim was. Hij was in de voorgaande weken iedere dag opnieuw prominent in het nieuws geweest. Ik geloof dat 'good old' Harmen Siezen de uitzending deed, na het weerbericht was het even stil en zag je dat hij wat doorgefluisterd kreeg. ,,Ik krijg net door dat Pim Fortuyn op het Mediapark in Hilversum is neergestoken". De rest van de programmering werd geschrapt, al gauw bleek dat Siezen 'geschoten' verkeerd had verstaan en ik heb tot elf uur met open mond voor de televisie gezeten. De taferelen in Den Haag... Is dit Nederland? De daaropvolgende maanden werd het echter een slapstick met die minkukels van de LPF die een snuffelstage als politicus mochten ondergaan. Deze Schijf is geïnspireerd door de betreurde.

Ik leerde Fortuyn in 2000 kennen. In De Bilt was één van onze vaste klanten geabonneerd op ondermeer Elsevier en bracht na verloop van tijd deze bladen langs. Nadat ze een weekje in de huiskamer hadden gelegen, werden ze weer verkocht. Ik moest dikwijls lachen om de columns van Fortuyn, zijn scherpe kijk op de samenleving, en dacht dat het allemaal erg 'tongue-in-cheek' was. Totdat later bleek dat hij het meende en toen was me het lachen wel vergaan. Je hebt soms vreemde associaties als je de eerste keer een onbekende naam hoort. Bij Fortuyn moest ik meteen denken aan pepermunt, hoewel dat als Fortuin wordt gespeld (Fortuyn heette zelf overigens Fortuijn, maar dat terzijde). Maar hoe kom je in hemelsnaam uit op pepermunt in een Schijf over een politicus die niet verbonden is aan de SGP? Ik heb daarop Joey Dee & The Starliters gebeld en die konden me wel helpen. Zie daar: Op vijf 'Peppermint Twist' van dat gezelschap uit 1962.

Persoonlijk vind ik het niet zo interessant om het over iemand's geaardheid te hebben (zegt degene die ervaringen heeft met beide...), maar bij Fortuyn kon je er niet omheen. Dat was eigenlijk ook wel verbazingwekkend, hoe een openlijk homoseksueel nogal kortzichtig Tros- en SBS-publiek voor zich kon winnen. Hoewel die altijd gekleed ging als een echte 'gentleman', was de beste man toch wel een heel klein beetje verwijfd. En dat komt goed uit, want ik wilde zijn haardracht (of het ontbreken daarvan) nog wel even noemen in deze Schijf. 'Yours humble' had in de zomer van 2002 namelijk dezelfde coup! Het laatste beetje werd met een scheermesje verwijderd. De plaatjes over 'kaalheid' zijn even royaal gezaaid als de haartjes op zo'n schedel en dus komen we al snel uit bij de negro-spiritual die door Shel Talmy van een nieuwe tekst werd voorzien. Ik kies voor de nummer vier 'Bald Headed Woman'. Om het dan extra nationalistisch te houden 'gewoon' de Hollandse coverversie van The Jay-Jays.

Er zijn een drietal platen afgevallen voor deze Schijf. Ten eerste de plaat van Pim zélf: Het duet 'Wimmetje Gaat Pimmetje Komt' met Vader Abraham. 'At Your Service' van Gerard Joling heeft het ook nét niet gehaald! Ook zat ik enige tijd te denken aan 'Wat Het Klootjesvolk Wil Weten' van Armand. Tot in hoeverre de beloftes van Fortuyn tot waarheid zouden worden, zullen we nooit weten. En dus kunnen we zijn gedachtengoed het beste kwalificeren als 'Fortune Fairytales'. Hee, wat doet Superman in dit verhaal? O, ik zie het al, die is met Lois Lane meegekomen...

Wat de laatste gedachte is geweest, zullen we eveneens nooit weten. Toch vind ik als nummer twee Radiohead wel toepasselijk: 'Wish I was bulletproof'...

Tijd voor een complot-theorie? Er werd meteen geroepen dat de kogel van links kwam, maar waren ze aan de rechterkant de volksmennerij ook niet een beetje zat aan het worden. Voorzag CDA en VVD in die nieuwe partij niet een enorme bedreiging? Tuurlijk, dankzij die collega's kreeg de Nederlandse taal een nieuw woord erbij: 'demonisering'. Hebben zij ook niet stiekem de trekker overgehaald? Ach, laten wij het maar bij de Schijf en muziek houden en laat de... euh... tijdschriften zich maar met dergelijke verhalen komen. Om toch deze theorie kracht bij te zetten, kies ik hierbij de ultieme nummer 1 van deze Schijf: 'Shot By Both Sides' van Magazine (1978).

Volgende week is het broederdag! Mama had vorig jaar een Schijf, vader is aan bod gekomen en ook stelde ik vijf zusjes voor. De broers hebben tot op heden nog geen Schijf gehad, dus bij deze! Ik wil echter wel een vreedzame Schijf hebben, dus geen Dire Straits...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten