maandag 6 februari 2012

vóór de vorst

Het zal de meeste volgers wel duidelijk zijn dat het momenteel in huize Louwsma muzikaal maar om één ding draait: Northern soul, northern soul en nog eens northern soul. Ik ben constant in blije verwachting van pareltjes uit Engeland en heb al sinds de breuk met mevrouw Nadler geen folkplaat meer aangeraakt. Toch kom ik zo nu en dan weer een pareltje tegen op Youtube, zo ontdekte ik onlangs het jaren zestig-duo Wendy & Bonnie en werd ik eind december stil van Susan Christie. De liefde voor de langzame, melodieuze, muziek is dus nog niet helemaal voorbij, ook al is het verder het gebruikelijke stampwerk dat aan staat, het zij van mp3-stick, Youtube of de platenspelers. Er was ooit één Blauwe Bak, inmiddels zijn het er drie (de andere twee zijn wit en geel) en dat trio maakt tegenwoordig overuren. Het was altijd al een vergaarbak geweest, maar met nieuwe titels op komst heb ik afgelopen weekend een inventarisatie gemaakt. Er staan platen tussen die helemaal niks met northern soul hebben te maken, die wel heel dichtbij me staan, die intrek hebben genomen. Die zullen er binnenkort uit moeten, maar ik beloon ze met voor ieder een berichtje. Vandaag de eerste: 'This World Of Water' van New Musik.

In de midden jaren tachtig vond een explosie plaats van lokale omroepen. Veel van hen droegen een naam die begon met LO en eindigde met de voorletter van de hoofdplaats. Sneek had dus de LOS, Steenwijk had er een stichting van gemaakt en die heette dus de SLOS. Die laatste heet nog niet zo heel lang Mix 105, de LOS wisselde in 1992 van naam en werd Markant. Begin 1993 had ik radio-aspiraties en mocht een paar uitzendingen op de zaterdagochtend meemaken. Ik zat in hetzelfde hokje als technicus en muzieksamensteller Jacques Van Harte. Een doodgoede kerel, continu gewapend met een zwaar sjekkie in de mondhoek en een bijzondere muzieksmaak. Hij leerde mij dat je plaatjes op het Chrysalis-label niet te vaak moet terugdraaien bij het scherpstellen, omdat die platen erg gevoelig zijn voor tikjes. Muzikaal was het 1977 tot en met 1983, maar niet de geheide hits. Jacques had een neus voor de minder grote hits. Ik leerde 'Rendezvous 6:02' van UK bij hem kennen, maar ook 'This World Of Water' van New Musik. Achttien jaar! Zo lang heeft het geduurd eer ik de single in mijn bezit kreeg. Misschien is die lange zoektocht de reden waarom die nu in de Blauwe Bak zit.

Terwijl de Nick Straker Band vooral wordt geassocieerd met 'A Walk In The Park' uit 1979 en nog een paar bijna-hits in de vroege jaren tachtig, was er voor 1978 al een incarnatie geweest van zijn band. Een aantal leden, waaronder Straker, was overgestapt naar een gezelschap dat End Of The World heette en 'jamsessies' deed. Zanger Tony Mansfield was toen al bezig een ervaren technicus en producer te worden en met hem ging de formatie New Musik heten. Straker vertrok kort daarop om inderdaad 'A Walk In The Park' in te spelen met een nieuwe band. New Musik ging niet over een nacht ijs. Je ontkomt er gewoon niet aan! In een studio, waar Mansfield de kneepjes van het vak leerde, oefende de band op rustige momenten en creëerde een bijzonder nieuw geluid, die de bandnaam alle eer aan deed. Ze maakten zoveel demo's dat hun eerste twee albums ermee gevuld zouden worden. Het debuutalbum 'From A To B' is een doorslaand succes in Engeland, evenals de singles 'Straight Lines' en vooral 'Living By Numbers'. Gek genoeg zakt daarna de populariteit in Engeland enigzins in, maar na een succesvol optreden op Rotterdam New Pop 1980 breekt de groep in Nederland op bescheiden wijze door. 'Straight Lines' had het succes in Engeland overigens te danken aan een eenmalige gast-dj bij de BBC: Frank Zappa. Hoewel die geprobeerd heeft de band in Amerika aan te prijzen, liep dat uit op een fiasco.

Phil Towner was ook als drummer te horen geweest op de monsterhit 'Video Killed The Radio Star' van The Buggles en met deze groep veroorzaakte New Musik in 1980 een modern geluid voor het splinternieuwe decennium. De synthesizers overheersen, maar de liedjes blijven de popsongs zoals ze al jaren worden gemaakt. 'This World Of Water' is daar een prachtig voorbeeld van. Helaas schopt de single het in Nederland niet heel erg ver. Het bereikt nummer 30 in de Top 40, één plaatsje hoger dan in Engeland. De single 'Sanctuary' blijft echter in de tipparade steken. Dat nummer is echter gebruikt om een doorbraak in de Verenigde Staten te forceren, zonder enig succes. Het tweede album, 'Anywhere'(1981), deed het ook beduidend minder en het helpt ook al niet mee als hun platenmaatschappij GTO over de kop gaat. Voor Epic wordt in 1982 nog het album 'Warp' opgenomen, de meest experimentele New Musik-plaat tot dan toe. De groep bestaat dan enkel uit de heren Tony Mansfield en Clive Gates. Opvallend aan 'Warp' is dat het tweemaal 'All You Need Is Love' bevat: Eenmaal een vreemde electronische cover van The Beatles plus een eigen nummer met dezelfde titel. 'Warp' zal in synthipop-kringen een soort cultstatus krijgen. Het is waarschijnlijk één van de eerste platen waarop uitsluitend gebruik wordt gemaakt van digitale samplers.

In 1983 valt New Musik uiteen, vooral Mansfield zal nadien van zich laten horen als producer voor A-Ha en nog een lange, zeer diverse, stoet artiesten en groepen. Natuurlijk slaat het als een tang op een varken om deze single tussen twee Motown-klappers in te plakken, dus eigenlijk heeft hij niks te zoeken in de Blauwe Bak. Als ik echter een bak zou maken met ultieme favoriete singles (plaats voor zeventig), dan zou deze er wel tussen staan. Evenals een deel van de platen die de komende dagen aan bod komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten