dinsdag 19 november 2024
Honderd achteruit: Joan Armatrading
Het is best een beetje overdreven als ik het schrijf in het 'Week Spot Kwartet'. Herinnert de 'Honderd achteruit' me nog aan de lockdowns van de afgelopen jaren. Okay, in de Top 100 van 2022 staan natuurlijk singles die ik in september 2021 heb gekocht maar als ik naar de laatste platen in de Top 100 kijk, dan is die periode wel afgesloten. Neem de nummer 98 van vandaag. Dat herinnert me aan mijn 47e verjaardag. Het moment dat ik bij 'de buren' aan de koffie met appelgebak ben en het telefoontje van mijn moeder krijg. Het zal achteraf de laatste verjaardag zijn waarop ik dit telefoontje kan verwachten. Broer is doorgaans de tweede die me belt maar ook deze kan ik weg strepen. Met andere woorden: Telefonisch kan het deze verjaardag wel eens heel stil worden? In 2022 trakteer ik mezelf 's middags op een zwik singles van de kringloopwinkel in Hoogeveen en Joan zit eveneens in deze partij. Vanavond de nummer 98 uit de Top 100 over de platen uit 2021-22: 'Me, Myself, I' van Joan Armatrading uit 1980.
Het gebeurt niet vaak dat ik de 'Honderd achteruit' kan besluiten met actueel nieuws maar het gaat me vandaag lukken! Joan Anita Barbara Armatrading wordt geboren op 9 december 1950. Haar wieg staat in Basseterre, de grootste stad in Saint Kitts And Nevis, een eiland dat van 1882 tot 1983 onder Engels bestuur valt. Haar ouders verhuizen met de twee oudste zoons in 1954 naar Engeland, de kleine Joan wordt tijdelijk opgevoed door haar grootmoeder op het eiland Antigua. In 1958 voegt Joan zich bij de rest van de familie welke dan onderdak heeft gevonden in Brookfields in de omgeving van Birmingham. Joan's vader is gitarist geweest in een band maar verbiedt zijn kinderen om aan zijn instrument te komen. Haar moeder heeft een oude piano gekocht als meubelstuk en Joan begint met piano spelen en het schrijven van limericks. Als zestienjarige maakt ze haar debuut op de universiteit waar haar broer studeert. Ze zingt dan louter eigen liedjes en op speciaal verzoek doet ze haar uitvoering van 'Sound Of Silence' van Simon & Garfunkel. Armatrading gaat op haar vijftiende van school om de familie te onderhouden. Haar eerste kantoorbaantje raakt ze al snel kwijt als ze drukker lijkt te zijn met het gitaar spelen in de pauzes dan dat er letters op papier komen. In 1968 voegt ze zich bij een reizende productie van de musical 'Hair' en ontmoet Pam Nestor. Zij is een tekstschrijver en verantwoordelijk voor het merendeel van de nummers op Joan's debuutalbum 'Whatever's For Us' in 1972. Toch besluit Cube vooral de credit te geven aan Joan waarna Nestor de benen neemt.
Joan doet een sessie voor John Peel in 1973 waarbij ze alle instrumenten zelf speelt. Twee jaar later keert ze terug met onder andere Snowy White in haar band. Cube vindt het lastig om het album te promoten maar dan komt er hulp van A&M. Dat heeft een distributiedeal in Amerika en in 1975 kan Joan gewoon bij A&M tekenen voor een wereldwijd contract. 'Back To The Night' uit 1975 verkoopt ietsje beter dan het debuut maar het echte succes volgt een jaar later als het titelloze album uit komt. 'Love And Affection' is een succesvolle single van het album. Daarna raakt Joan al snel weer uit de mode als de popmuziek liever een 'stevige' sound heeft. In 1980 verschijnt het album 'Me, Myself, I' en dat is meer een rock georiënteerd album dat zorgt voor fraaie verkoopcijfers. In ons land scoort ze haar enige hit met 'Rosie', maar het titelnummer is zeer succesvol in Engeland. In Engeland schopt het tot een 21e plek in de top 75 waar 'Rosie' bij 49 is blijven steken. In Nederland strandt het in de Tipparade (nummer 38 in de Nationale Hitparade) waar 'Rosie' goed is voor de top 20.
Het is met name een jaar of vijfentwintig geleden dat ik heb geprobeerd me te verdiepen in Joan Armatrading. Ik neem zelfs het album 'The Shouting Stage' mee vanuit Mossley! Ik leer rond deze tijd ook 'Love And Affection' kennen. Toch is het nooit veel verder gekomen dan dat. Op Manfred Mann's Earth Band's album 'Nightingales And Bombers' staat het nummer 'Visionary Mountain' van Armatrading's debuutalbum. Dat komt jaren later nog eens voorbij in een 'Laid(back) Night Show' van ondergetekende. Verder moet ik bekennen dat ik het vooral hou bij de singles van Joan, hoewel ik op een ene of andere manier wel een enorm respect voel voor de zangeres.
En nu dan de actualiteit? Komende vrijdag verschijnt haar eenentwintigste album: 'How Did This Happen And What Does It Now Mean'. Het eerste album in ruim drie jaar en er wordt nu al reikhalzend naar uit gekeken. Ook ik zal voor de gelegenheid het album eens een luisterbeurt geven. Is de 'Honderd achteruit' wellicht toch nog ergens goed voor geweest?
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten