dinsdag 21 januari 2020

Elf maanden voor kerst



Ach nee toch! De laatste dennennaalden staan nog rechtop in de vloerbedekking en Soul-xotica gaat het al hebben over het volgende kerstfeest? Nee, wees gerust, maar het is een feit dat kerst alweer vier weken geleden is. Het betekent ook dat ik bijna vier weken een paar foto's op de camera heb staan die ik nog niet heb gebruikt. Niet voor Facebook en evenmin voor het blog. Omdat ik niet nog verder achterop schema wil komen, deel ik daar nu eentje van. Het is tweede kerstdag en deze vier ik met mijn moeder. Zij wil na het middageten even rusten en ik heb intussen al een jaren lange traditie op tweede kerstdag: Ik ga 's middags een eindje wandelen. 'De achterste landbouwweg' is wellicht de beste Nederlandse verhaspeling van het Friestalige begrip in Jutrijp. Het heeft een voorste en achterste ruilverkaveling. De voorste is de langste van de twee en daar heb ik jaren geen moed meer voor. De achterste is op zichzelf wel te doen als je rekent dat ik geregeld voor mijn lol naar Havelte loop (zoals vanmiddag). Een krap uurtje en ben voor driekwart over een ruilverkaveling gelopen en terug door Hommerts, het dorp met de kerk en de school waar we in Jutrijp van afhankelijk zijn. Ik neem deze middag als vroegere bewoner op een tijdreis een foto van de school die niet geheel naar wens is. Wellicht ga ik die ooit toch nog eens gebruiken? Drie maak ik van de 'kleine' omgeving op tweede kerstdag. Het toont de vergezichten van Osingahuizen, Hommerts en Jutrijp maar het weer geeft me geen heldere foto's. Tenslotte meen ik dat de straat van mijn ouderlijk huis op de foto moet zetten en dat is bovenstaande foto geworden. Met de kerst- en nieuwjaarswensen van de plaatselijke CDA buiten het vizier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten