vrijdag 31 januari 2020

Eindstreep: januari 2020



Tot slot in deze bewogen maand de 'Eindstreep'. Een maand die enerzijds in het teken staat van werk (het eerder genoemde vaste contract moet nog worden getekend en momenteel is het vooral 'gezeur' om een paar tientjes dat het in de weg staat) en van een kolossale berg singles uit voornamelijk de jaren negentig van de kant van Albert. Bij het samenstellen van de top tien staat nog wel een Blauwe Bakker op de eerste plek, maar is het vooral de maand waarin ik de vroege jaren negentig muzikaal opnieuw beleef. Natuurlijk kan ik het in het juiste perspectief plaatsen. Ik erken dat ik in de vroege jaren negentig wel eens heb afgeserveerd met bepaalde platen, maar het merendeel van de 'kwaliteitsmuziek' wordt in deze jaren op Radio 3 overstemd door 2Unlimited en MC Hammer, om maar een paar te noemen. De uiteindelijke jaren negentig-favorieten vullen de rest van de top tien met nog een speciale vermelding voor Max Romeo. Eerst even de cijfers en dan de top tien van deze eerste maand van 2020.

Hoewel de platen in januari zijn afgerekend, noem ik in deze 'Eindstreep' niet de recente platen van Mark. Die gaan echt mee voor februari. Heb ik plannen voor de nieuwe maand? Jawel! Ik heb mijn dagkaartje nog liggen voor de bus en denk dat het een retourtje Emmen gaat worden. Dat levert uiteraard ook weer singles op! Verder heb ik gisteren een plaatje gehoord uit 2019 dat ik helemaal heb gemist. Nee, jullie hebben het vast ook gemist. Het is een vinylsingle van een artiest op het Finse Timmion-label waarvan ik Nicole Willis & The Soul Investigators heb. Ik ben van plan om deze single alsnog te kopen. Ik ben ook weer een beetje actiever op Discogs geworden en heb nog enkele titels in mijn winkelmandje. Wanneer deze ooit eens afgerekend gaan worden? Sommige staan er al twee jaar. Het is een mooi rond getal in deze maand: Totaal negentig singles. Daarvoor zijn er acht voor de Blauwe Bak en daar reken ik de dubbele Millie Jackson bij. Toch reken ik Freda Payne eraf. Het is erg waarschijnlijk dat de overige Invictus-singles van Payne binnenkort in de jaren zeventig-bak intrek gaan nemen wegens het té weinig draaien en kostbare ruimte in de Blauwe Bak. Ik tel elf dubbele singles en daarbij is wederom Millie Jackson opgenomen in het getal. Als van de negentig singles een top tien moet maken, ziet dat er als volgt uit.

1. Leave It All Behind Me-The Fuzz

2. No Ordinary Love-Sade

3. Motorcycle Emptiness-Manic Street Preachers

4. Far Far Away-Max Romeo

5. Man On The Moon-R.E.M.

6. Fall At Your Feet-Crowded House

7. Caroline-Concrete Blonde

8. Life Is A Highway-Tom Cochrane

9. You Bring On The Sun-Londonbeat

10. Hotell Illness-The Black Crowes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten