zaterdag 29 maart 2014

Blauwe Bak Top 40 2014/1: 21-30



Een kort nachtje voor de boeg, ik heb zojuist drie uren radio gemaakt en dat was weer kicken als vanouds. Vanavond zelfs A Silver Mt. Zion en Frank Zappa uitgebreid gedraaid. Kan ik ook nog melden dat Ujima vanmiddag is binnen gekomen, het wachten is nu nog op The Exciters. Vandaag het tweede deel van de Blauwe Bak Top 40.

30 Don't Drop Out Of School-The Trends (US, ABC 45-10944, 1967)
Ik mag eind december van mezelf weer eens flink boodschappen doen van de lijst van mijn maat uit Chicago. Hij biedt doorgaans per veiling zo'n vijfhonderd singles aan, allemaal met 'geluidsclips' die ik na twee jaar wel kan 'lezen'. Soms klinkt een plaat een tikkeltje dramatischer dan dat het werkelijk is, met de knopjes van het mengpaneel kun je immers het nodige aanpassen. Eigenlijk is het bij het nieuwsgierig doorspitten van de lijst dat ik tot het besluit kom. Ik bestel sowieso altijd drie dingen bij hem om de verzendkosten te drukken, maar ditmaal had ik al snel zes dingen bij elkaar. Waaronder ook deze van The Trends. Aanvankelijk als 'extraatje' en dat blijft die eigenlijk ook tot maart. De afgelopen maand heeft The Trends dan toch nog een inhaalslag gemaakt en daarbij zelfs 'Telephone' van Bernadette Martin verslagen.

29 We Need Hearts-Gladys Knight & The Pips (UK, CBS S CBS 8542, 1980)
Terugkijkend op de afgelopen drie maanden springt Watford er natuurlijk bovenuit. Ik ben niet eens 72 uur in Engeland geweest en soms denk ik wel eens dat het gewoon een mooie droom is geweest. Gelukkig zijn daar de singles die me eraan doen herinneren dat het echt is gebeurd. De zaterdag heb ik het vakantiegevoel flink te pakken. Dat begint 's ochtends in Borehamwood als ik in de zon een beker thee drink. 's Middags wandelen en bijna een nat pak halen. 's Avonds lekker eten in het Indiase restaurant. Van de zestien singles uit Borehamwood zijn er slechts twee die deze Top 40 hebben gehaald en dat is natuurlijk deze van Gladys Knight. Het was twee jaar geleden mijn kennismaking met het CBS-werk van Gladys, dat momenteel erg gewaardeerd wordt in de 'betere' soul-kringen. Dit nummer spreekt boekdelen: De monotone disco ligt achter ons en het beste uit de voorgaande jaren wordt gebruikt voor de soulmuziek uit het nieuwe decennium.

28 Last Night-The Mar Keys (UK, Old Gold OG 9906, 1961, re: 1989)
Een plaat met een sterk zaterdagavond-gevoel. Ik luister in de jaren 2008 tot en met 2009 wekelijks op zaterdag naar 'Deja Vu', een radioprogramma op 2 van de KRO. Aanvankelijk presenteert Jeanne Kooymans, maar die moet wegens gezondheidsredenen stoppen. Ik raak middels deze show 'bevriend' met producer en muzieksamensteller Jacques Van Aelst. We vullen elkaar aan. 'Last Night' is steevast iedere laatste plaat van het uur. Het vult de minuten tot de reclame. Na jaren ben ik blij dat ik de single eindelijk heb en had me niets beter kunnen wensen dan deze fijn klinkende Old Gold-uitgave.

27 96 Tears-Big Maybelle (bootleg, Rojac RA-112, 1966, re: 2013)
We zijn weer bij de lijst van mijn maat uit Chicago. Hij heeft ook de originele Rojac van Big Maybelle in de aanbieding in bijna-nieuwstaat. Die krijg ik vanzelfsprekend niet voor een paar centen en ik besluit bij vijftien dollar af te haken. De plaat gaat voor het dubbele de veiling uit. Ik heb dan inmiddels deze bootleg gezien en dit had niet beter kunnen uitpakken. In tegenstelling tot Jo Armstead (zie morgen) klinkt deze op en top en is beduidend goedkoper dan menig origineel op Ebay. De zoektocht naar de ? & The Mysterians-versie gaat onverdroten door, maar deze van Big Maybelle mag er ook zijn!

26 Hey Girl Don't Bother Me-The Tams (UK, Probe PRO 532, 1964, re: 1971)
Ik heb deze single voor het eerst gekocht in juli 1993 en ik heb het in 2009 net 'ontdekt' voor de Blauwe Bak als dit exemplaar slachtoffer wordt van het 'kiwi-incident'. Die kon de Kliko in! Ik wist dat die vroeg of laat wel bij Marcus op de lijst zou komen en dat was een maand geleden het geval. Twee pond lijkt aanvankelijk nog een heel bedrag voor zo'n grote hit, maar dan blijkt het exemplaar gewoon hagelnieuw te zijn. In Engeland is dit een van de eerste 'oude' singles die dankzij de Northern Soul-rage in de hitparade terecht komt.

25 I Think Of You-The Detroit Emeralds (UK, Westbound 6146, 1973)
Mijn interesse in Modern Soul, de Northern Soul-tunes uit de midden jaren zeventig en later, begint meer op te vallen in deze Top 40. Eigenlijk bevalt me deze nieuwe richting wel, hoewel ik de oude stampers ook niet los wil laten. Ze gaan prima samen in de mix!

24 You Don't Love Me-The Epitome Of Sound (UK, Go Ahead TICK 001, 1968, re: 2010)
Ja, het was een stevige kater toen ik voor acht pond een tot op de draad versleten bootleg had gekocht en ontdekte dat Richard Searling nieuwe Go Ahead-exemplaren had voor tien pond. Vorige maand is het er toch nog van gekomen. Het nummer dat in 1968 een regelrechte flop is, maar vanaf 1974 door de Northern Soul-beweging tot een onverwoestbare klassieker wordt gebombardeerd. En waar Northern Soul-puristen voor menig 'favoriet' de neus ophalen, daar kun je gewoon niet om Epitome Of Sound heen. Dit vindt iedereen goed, vandaar dat je hem ook nog wekelijks op de feesten in Engeland kan horen.

23 I've Passed This Way Before-Jimmy Ruffin (US, Soul S 35027, 1966)
Marcus adverteert deze abusievelijk met de verkeerde kant, ik ontdek dit pas als ik op Youtube ga kijken. En ik heb geluk, want hij heeft de conditie van de andere kant bepaald en deze 'I've Passed This Way Before' is vrijwel ongeschonden. Een koopje voor een single die bijna Week Spot was geworden en nog steeds kans maakt op die titel.

22 You Can Count On Me-Sammy Davis Jr. (NL, 20th Century 6162 101, 1976)
Het is bijna een jaar geleden dat ik Sammy Davis Jr. in dit welbekende fotohoesje zie staan bij een dealer in Engeland. 'Only issued as a 45 in Holland', zegt de begeleidende tekst. Vraagprijs: 75 pond. Ik kan mezelf wel voor de kop slaan, want hoe vaak heb ik deze single rond 1993 niet aan de kant gegooid. Geldt ook voor 'Baretta's Theme', die ik pas jaren later eens heb gekocht. Je werd in die tijd dood gegooid met deze single. Intussen hou ik Marktplaats in de gaten. Er zijn een paar die iets hebben begrepen en een tientje tot vijftien euro voor de plaat vragen. Dan zie ik deze. Ik zet laag in, want ik zie 'ringwear' op het hoesje en dat verraadt iets. Het blijkt ook zo te zijn: Deze is gewoon helemaal in nieuwstaat. En voor een paar euri gescoord van een dolgelukkige verkoper. Ik vertel hem later dat ik verzamelaar ben en dat de plaat heel wat meer waard is. Hij gunt hem mij van harte!

21 It's A Shame-The Spinners (Australiƫ, Tamla-Motown TMO-9195, 1969)
In de vroege jaren negentig koop ik eens een 'Tamla Motown Is Hot Hot Hot'-elpee waar dit nummer op staat, maar ik ken het dan vooral uit de cover van Monie Love. Pas met de aanschaf van de 'Northern Soul Jukebox'-dvd leer ik 'It's A Shame' pas goed waarderen. En nu heeft het nummer eigenlijk een bijbelstatus voor mij: Hij had zo in de top tien gemogen, maar daar was het al zo druk. Dus komt die er wat bekaaid af met een 21e plek, maar feitelijk staat er geen verliezer in deze lijst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten