vrijdag 4 oktober 2013

Blauwe Bak Top 40 2013/3: 21-30


Tot een paar jaar geleden kon ik niet eens naar een foto van mezelf kijken. Dat is gelukkig heel anders geworden. Nu is het zelfs zo ver dat ik dagen achtereen naar mijn eigen shows kan luisteren. Dat was in de tijd dat ik Do The 45 nog opnam voor Wolfman Radio soms tot aan het ziekelijke toe en ik ben wel blij dat ik dat hoofdstuk heb afgesloten. 'Live' is zoveel leuker! Bij zo'n lijst als de Blauwe Bak Top 40 is zo'n podcast maken puur liefhebberij, nog het meest voor mijn eigen plezier. En dat plezier heb ik er nu al van, die van vandaag draait terwijl ik dit bericht schrijf. Ik ben niet snel tevreden over iets van mezelf, ben wel eens té perfectionistisch, maar ik mag deze Blauwe Bak Top 40 wel weer. Lekker ontspannen 'lullen in de ruimte' en niet weten of iemand, buiten mij, het ooit zal beluisteren. Gewoon een mailtje sturen...

30. Get Out Your Handkerchief-Ashford & Simpson (US Warner Bros. WBS 49646, 1980)
Ik geef het toe: Ik heb op een aantal vlakken een zwak. Gladys Knight & The Pips is er eentje van, maar ik ben in de afgelopen drie maanden geen 'nieuwe' Gladys Knight-aanwinsten tegengekomen, dus zij ontbreekt eens in de Blauwe Bak Top 40. Teddy Randazzo-composities is een andere. Ook niet echt iets speciaals van zijn hand op mijn pad gekomen. Ashford & Simpson is wat dat betreft vrij nieuw. Ik begin opeens alles te lusten wat het duo ons heeft voorgeschoteld. In de jaren zestig met Joshie Armstead en later samen als schrijvers voor ondermeer Motown ('Ain't No Mountain High Enough' is zo'n kraker) en vanaf de late jaren zeventig ook als vocaal duo. Zo kan het verkeren dat zo'n b-kantje uit 1980 net zo lekker klinkt als menig compositie uit de jaren zestig, met de hedendaagse techniek als verschil. Ik lust beide kanten rauw, maar bij de favorieten slaat de wijzer door naar dit 'Get Out Your Handkerchief'.

29. Set Me Free-Viola Wills (NL Goodear EAR 1602, 1975)
De fiets is sinds woensdag weer terug, uitgevoerd met een nieuwe binnen- en buitenband. ,,Je had er niet veel langer op kunnen fietsen, hij lag bijna door midden", wist de fietsenmaker me te melden. Petje af! Ruinen naar Nijeveen is ook wel bijna vijftien kilometer (minimaal). In Hoogeveen had ik even de indruk alsof een voormalige Basf-vertegenwoordiger een deel van zijn catalogus had laten liggen. Behoorlijk wat obscuur spul van dat label en bovendien kocht ik twee Nederlandse Goodear-persingen die je ook niet iedere dag tegen komt. Deze Viola Wills is een hele kleine tegenvaller, maar toch kan ik dit 'Set Me Free' nog wel een beetje waarderen. Of die de gevraagde drie euro waard is? Tja, je komt hem niet iedere dag tegen, maar qua composities valt deze tegen.

28. Voulez Vous Coucher Avec Moi Çe Soir-Labelle (NL Epic EPC 2798, 1974)
Ja, het kan verkeren. Ik ben bijna vijfentwintig jaar verzamelaar van singles en heb deze nog nooit in mijn bakken gehad! Nu moest ik hier in het begin niks van hebben, dus het kan zijn dat die toen voor het opscheppen lag. Maar het is inmiddels toch wel zes jaar dat ik deze single bewust zoek en voor zo'n nummer 1-hit ben ik hem nooit tegengekomen. De nummer 28-positie vertelt wel hoe gelukkig ik ben met deze aanwinst?

27. Bricks Broken Bottles And Sticks-Dean Parrish (UK Kent TOWN 119, 1965, re: 2003)
De man van 'I'm On My Way', waar ik een beetje dom ben geweest. Iemand in een Facebook-groep bood die Northern Soul-hit een paar maanden geleden aan, de promo op het rode UK-label in een nette staat voor tien pond. Eigenwijs: Die moet ik goedkoper kunnen krijgen. Ja, vergeet het maar. Hij wordt in een mindere staat geregeld aangeboden voor vijfentwintig... Met die ben ik te laat geweest, 'Bricks Broken Bottles And Sticks' kreeg ik als bonus op de b-kant van 'The Magic Touch' van Melba Moore. Alhoewel... die laatste kon ik ook weer goedkoop krijgen als een eenzijdig bespeelbare single en heb toch wel bewust gekozen voor deze Dean Parrish op de flip.

26. Another Star-Stevie Wonder (NL Motown 5C 006-99498, 1976)
Weer een single uit Hoogeveen, tot mijn grote verbazing gewoon een dikke vijf minuten. Excuses voor het gerommel in het laatste deel van de single, daar zat een 'vuiltje' die de plaat vorige week nog liet hangen, maar nu heeft-ie nog steeds moeite om zich er doorheen te worstelen. Daar ga ik de Dreft nog even op los laten...

25. If You Ask Me-Chip Tyler (UK Chicory CH-401, 1966, re: 1977)
In de vorige Blauwe Bak Top 40 had ik dit gevoel bij 'Take Me Home' van Donna King en bij deze Chip Tyler is het opnieuw: Dit is het geluid van Northern Soul voor mij. Een stoffige bootleg op styreen met een minimaal geluid en extreem mono. Voor een audiofiel doet dit pijn aan de oren, maar dit is het summum van een Northern Soul-verzamelaar. Toch moet ik erkennen dat de uitvoering van Jerry Williams Jr. (later bekend als Swamp Dogg) de beste blijft, alleen is zijn oorspronkelijke Calla bijkans onbetaalbaar.

24. Everybody Needs Somebody-James & Bobby Purify (NL Stateside HHS 1244, 1968)
Tijdens de beluistering van zonet kreeg ik weer even kippevel. Wat een fantastische aanwinst is dit! De '1967' die ik noem in de podcast is overigens natte vinger-werk, maar ik zit niet veraf. 45cat noemt februari 1968 als release-datum voor Engeland en ik denk dat Nederland niet eerder is geweest. De keerzijde is 'Do Unto Me' en is van hetzelfde kaliber. In deejay-kringen hebben we het dan over een 'double-sider'.

23. That's The Way It Is-Eddie & Ernie (US Eastern 602, 1964)
Deze gaat in november nog zeker eens de Week Spot worden en dan mag ik ook uitpakken met een verhaal over Eddie & Ernie. Een duo waar menigeen, zelfs ik, nog nooit van had gehoord, maar met een geschiedenis waar je een telefoonboek over kan schrijven. Ik kijk er nu al naar uit, maar in oktober doen we eerst nog een stel 'Classic Week Spots' en de eerste in november zal The Mirettes worden. Ik wacht overigens nog steeds op die single...

22. It Ain't Necessary-Mamie Galore (US St. Lawrence 1012, 1966)
Bezit van de zaak? Ja, dit plaatje heeft eens heel hoog op mijn verlanglijstje gestaan, maar ik heb hem toen iets te vaak gedraaid. De lol was er een beetje af, maar ik wist dat ik desondanks snel moest reageren toen deze op mijn pad kwam. Het plaatje is ooit een hele grote Northern Soul-hit geweest, maar legt het inmiddels af tegen andere favorieten. Toch zijn er nog genoeg verzamelaars die uitkijken naar zo'n originele St. Lawrence (er bestaan honderden bootlegs en counterfeits) en ik heb deze originele uit de eerste hand: Mijn grote vriend in Chicago. Hij heeft vanmiddag weer een lijst rond gestuurd met vijfhonderd singles. Ik ga nog wel even kijken, maar het wordt zwaar, want ik kan even niks meer kopen.

21. I Can't Break The News To Myself-Ben E. King (UK Atco 5046-67855, 1965, re: 2003)
Een vriend en radio-collega verzamelt Northern Soul-verzamel-cd's. ,,I'm glad with my cd's", placht hij te zeggen als ik hem toevertrouw wat ik voor een single heb betaald. Hij heeft enkele tientallen boxen en dubbelaars, één van zijn grote favorieten is 'After Hours- The Northern Soul Sessions'. Op deze dubbel-cd's, er zijn al meerdere delen, staat veelal exclusief spul uit de archieven van Warner Bros., Atlantic, en aanverwante labels. Om de cd's ook te promoten bij de vinyl-verzamelaars brachten ze bij iedere cd een promo-single uit. Bij de eerste zit 'You Hit Me' van Alice Clark met 'Think It Over' van Harvey Averne Dozen op de flip en deze heb ik sinds 2011 in mijn collectie. Deze Ben E. King met Bobby Sheen op de keerzijde zit bij de tweede. Beide singles schijnen op het moment behoorlijk schaars te zijn. Ik heb de Alice Clark-heruitgave al gezien voor een prijs die boven een origineel ligt. Deze Ben E. King, voor de liefhebber, ligt nog gewoon voor vier euro bij Minstrel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten