woensdag 28 augustus 2013

words

Vier actieve dagen, voor iedere windrichting een, en dat bleek genoeg vakantie te zijn voor mij. Ik ben bij het plan gebleven dat ik donderdag opperde: Een terugkeer naar De Steeg. Ik was vanmiddag om twee uur weer in het Nijeveense. Een fraai kleurtje en genoeg zuurstof opgedaan om weer een paar maanden door te beuken. Ter invulling van het blog had ik dit meteen al in gedachten. Iedere ontbrekende dag een foto en een klein verhaaltje op de laatste dag. De weersvoorspellingen leken al goed een week geleden, maar dit overtrof iedere verwachting. Vrijdagmiddag ben ik met de fiets in de trein naar Dieren gestapt en ik was even na vier uur op de camping. Tent opgezet en gegeten en toen de Posbank begroet. Echter, ik wilde eerst een blokje fietsen. Op zichzelf was dat geen slecht idee, alleen fietste ik ongemerkt een deel van de route die ik zaterdag zou doen. Het begint al te schemeren als ik de Posbank (foto: If) afdaal en op de camping kom. Maar eerst heb ik mezelf getrakteerd op een ijsje. Hee, dit voelt als vakantie!

De zaterdag. Tja, prachtig weer, schitterend om een eind te fietsen. Of toch niet? Ik vind het té warm, een kleine inspanning op een helling levert meteen een zweetbui op. Na Eerbeek en Loenen fiets ik over de Loenermark (foto: a picture), maar merk dan dat de route 'herhaling' van de voorgaande avond in petto heeft. Ik daal af naar Velp en Rheden, doe in die laatste plaats boodschappen en 'drop' deze af op de camping. Plan 2: Een wandelroute van 5,5 kilometer over de Posbank. De lucht begint al wat vettig te worden, maar desondanks zet ik de benen in. Bij De Kaap, het koffiehuisje op de Posbank, drupt het wat, maar dat werkt alleen maar verkoelend. Ik daal weer af naar de ingang en fiets naar de camping. Daar aangekomen wordt het menens! Het zijn buien, kleine pauzes, maar verder is het tot diep in de nacht vochtig. De volgende ochtend wil het ook maar moeilijk opklaren, vandaar dat ik de lange broek aantrek. Het was niet nodig geweest. Ik steek de brug over naar Doesburg en fiets dan de Hanzeroute af naar Millingen. Andersom fietste ik dit in 2010. Bij Millingen ga ik de Maasroute op naar Nijmegen en hou een koffiestop in Kekerdom (foto: paints). Links op de foto moet het café, De Waard, te zien zijn. Als ik bij Nijmegen de brug overga, dreigt de lucht en tijdens een terrasbezoekje in Bemmel regent het vijf druppen. Ik fiets verder via Huissen, de meest oostelijke kant om Arnhem heen naar Rheden. Ondanks een late start toch nog veel kilometers gemaakt.

Maandag zou anders een tien hebben gekregen, ware het niet dat de noordenwind straf is. Tja, en dat wil uitgerekend op deze dag naar Zutphen, pal het noorden in. Ik raak in de vakantiemodus. Het hoeft niet snel, genieten staat voorop. Ik doe Bronkhorst aan, het kleinste stadje van Nederland en via het veer naar Brummen en dan verder de Hanzeroute naar Zutphen. Ik zeil neer op de Groenmarkt (foto: one) en... geniet! Ik heb er vast wel twee uren gezeten als ik richting Brummen ga, wind in de rug. Ik wil nog een stuk van de lange-afstand-fietstocht Midden Nederland doen, maar het beperkte assortiment bij de Spar in Brummen doet me verplichten om via Dieren te gaan. 's Avonds maak ik een klein ommetje door De Steeg en breng een bezoek bij mijn grote vriend die er sinds 1990 met zijn vrouw Tiny op een bankje bivakkeert: Simon Carmiggelt. Ik loop al een tijdje erover te denken om de woensdag erbij te nemen en dan donderdag naar huis. Dinsdag is een 'laatbloeier', net als zondag vertrek ik pas rond het middaguur. Ik eet mijn lunch nabij Rosendael (foto: thousand) en kan maar moeilijk op gang komen. Dan pik ik de Midden-Nederland weer op. Leuk om een stukje te doen, maar deze wil me weer langs het station van Arnhem hebben. Het zij zo. Onderweg naar Oosterbeek mis ik echter een afslag en schakel weer over op het fietsroutenetwerk. Ik dwaal zo'n beetje tussen Bennekom, Ede en de Hoge Veluwe. Omdat ik niet door de laatste kan, of ik moet bereid zijn een dagkaart te kopen, moet ik weer terugfietsen, maar dan uiteraard wel een ander stukje. Het brengt me op een paar schitterende plekjes. Ik zocht voor een foto naar een heel klein heidegebied in de buurt van Schaarsbergen, maar ik heb het niet kunnen vinden. Dan ben ik er ineens helemaal klaar mee. We fietsen nog eenmaal over de Posbank en genieten van het fijne panorama, vervolgens doe ik boodschapjes in Rheden en betaal mijn stageld. We gaan morgen naar huis.

De Eikeboom is een heerlijke rustige camping met veel 'ouden van dagen'. Toch is er gisteren een stel tegenover gekomen uit Limburg die mij iets teveel 'koekeloeren'. Het kon dus niet mooier dan vandaag naar huis te gaan. Voor de rest van de week staat er nog een fietstochtje gepland met een vriendin, dat wordt de echte finale van de vakantie van 2013. Morgen presenteer ik jullie de nieuwe Week Spot, die is de afgelopen dagen op mijn mat geland.