zaterdag 3 augustus 2013

Raddraaien: Harpo



Een warrige radiodag. Vanmiddag om twaalf uur allereerst het 'experiment' van de radiobaas om zoveel mogelijk presentatoren tegelijk 'in de lucht' te hebben. Dit om te vieren dat we donderdag de mijlpaal hebben gehaald van 1 miljoen kijkers via Justintv. Hoewel ik de afgelopen dagen vaak heb geschreven dat dit in een tijdsbestek van zeven maanden is gerealiseerd, blijken het er slechts vier te zijn. Dat zou kunnen betekenen dat we voor het einde van het jaar de twee miljoen hebben gehaald. Nee, ik wist ook niet dat Justintv door zoveel mensen werd gebruikt. Veel van hen kijken dus radio. In de regel vind ik dat niet zo heel spannend, maar ieder zijn ding. De uitzending was, zoals verwacht, chaotisch en ik had daar een aandeel in. Het ging via Skype. Omdat de webcam-microfoon van een dubieuze kwaliteit is, had ik besloten mijn studiomicrofoon te gebruiken. Ik heb het zelf niet gehoord, maar het klonk alsof ik een emmer over mijn hoofd had. Toen werd ik bovendien gevraagd om het uur voor Do The 45 te pakken en dat heb ik dus maar weer gedaan. Ditmaal méér Northern Soul-plaatjes. Puur improvisatie. Na een gezellig avondje met Willemijn is het dan nu tijd voor Soul-xotica. De op-een-na-laatste Raddraaier uit deze serie: 'Motorcycle Mama' van Harpo (1975)

'Sloa em poa'. Nee, dat was Harko, het typetje uit 'De Boerderie' van Henk Spaan en Harry Vermeegen. Harpo is een Zweed die qua succes een heuse eendagsvlieg is, maar toch wel meer heeft gedaan dan alleen 'Moviestar'. Jan Harpo Torsten Svensson. Zo heet de man voluit. Hij wordt op 5 april 1950 geboren in Bandhagen, Stockholm. Hij begint zijn loopbaan in de late jaren zestig als acteur in het kindertheater. Intussen schrijft hij eigen liedjes en zo komt hij in 1972 als opname-artiest terecht bij Polar Music, de uitgeverij van Stig Anderson. Er is even het plan om Harpo een elpee te laten opnemen met eigentijdse bewerkingen van Zweedse kinderliedjes. Björn Ulvaeus en Benny Andersson moeten hem daarbij gaan helpen. Het project komt in eerste instantie niet van de grond en Stig Anderson ontslaat hem van verdere verplichtingen aan Polar. In 1973 tekent Svensson bij EMI en gaat een creatieve verstandhouding aan met Bengt Palmers. In de begintijd is er al even contact met Mickie Most die Harpo aan zijn Rak-stal wil toevoegen, maar stelt als voorwaarde dat hij dan in Londen komt wonen. Harpo wimpelt het aanbod af. In Zweden heeft hij eerst twee top tien-hits met 'Honolulu' en 'Sayonara'. De laatste titel staat in januari en februari 1974 vijf weken op nummer 1.

Op 27 februari 1975 duikt Harpo de studio in om zijn laatste pennenvrucht aan het vinyl toe te vertrouwen. Anni-Frid Lyngstad 'beunt' bij als achtergrondzangeres, terwijl ze op dat moment zelf ook succes heeft met Abba. Het gerucht dat ook Agnetha Faltskog op de plaat is te horen, is een fabel. Frida zal in 1977 nog wel meedoen op een ander nummer van Harpo. 'Moviestar' is niet alleen in Zweden een grote hit, maar neemt ook andere gebieden in de houdgreep. Zo staat hij in ons land op nummer twee, in Engeland nummer 24. In Australië is het goed voor een derde plek, maar Duitsland is het enige land buiten Zweden waar Harpo de eerste plaats bezet. Zelfs als Scandinavië alle interesse in Harpo heeft verloren, kan hij nog steeds terecht in Duitsland. De opvolger, 'Motorcycle Mama' staat op nummer 9 in Duitsland, maar doet vrij weinig in andere landen. 'Horoscope' brengt hem tot nummer 1 in Denemarken en 3 in Duitsland. Een succes als 'Moviestar' zit er niet meer in voor Harpo, hoewel hij met de regelmaat van de klok albums uit brengt. Zo verschijnt in 1978 het album dat vijf jaar eerder met Andersson en Ulvaeus gestalte had moeten krijgen: 'Jan Banan Och Hans Flyganda Matte'. Een jaar ervoor heeft Harpo het met Palmers geprobeerd in Amerika, maar meer dan een weinig succesvolle elpee komt er niet van die tijdelijke residentie.

Naast zanger en liedjesschrijver is Harpo eveneens een gediplomeerd paardentrainer. Zijn paard Starter komt in augustus 1980 in opstand en trapt Harpo verscheidene malen in het gezicht. Hij raakt zijn reuk kwijt, evenals zicht aan een oog. Een paar maanden ervoor heeft Harpo de single voor het Rak-label opgenomen, die hij zeven jaar eerder had kunnen maken. De plaatjes van Harpo maken alleen in Duitsland nog een kleine indruk. Sinds 1994 heeft hij zich helemaal toegelegd op Duitsland. In de late jaren tachtig sticht hij Igloo Records, zijn eigen platenmaatschappij. Hij produceert ook enkele Zweedse artiesten. Zijn meest recente werk stamt uit 2005 en heet simpelweg 'Jan Harpo Svensson'. In 2007 heeft hij alle uithoeken van Duitsland bezocht voor optredens.

Luiheid of laksheid? Ik vermoed het laatste. Ik heb de single nog nooit gedraaid en was het ook niet van plan. Ik heb genoeg hekel aan diens' grootste hit, dat ik er weinig vertrouwen in heb. Als ik écht iets mis, laat het me dan even weten. Bij voorbaat dank!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten