dinsdag 30 september 2025

Week Spot: The Charmels


Het grootste gedeelte van de maand is het goed gegaan maar in de laatste week is het opeens weer een rommeltje. Toch kan ik straks tevreden zijn want dan staan er weer dertig berichten bij september. De keuze voor de Week Spot is vrij eenvoudig. Ik verwacht geen nieuwe aanwinsten op het gebied van de Blauwe Bak en kan dus rechtstreeks gaan tellen in de lijst. Dan kom ik opnieuw uit bij een niet honderd procent legale persing die desondanks nog gewoon op Discogs wordt verhandeld. Deze week het origineel van één van de meest iconische samples uit de hiphop-geschiedenis, maar op zichzelf een prachtig stuk lowrider en deep soul-materiaal. De Week Spot van deze week is 'As Long As I Got You' van The Charmels uit 1967. 

De Lil' Static-release wordt gepresenteerd als een promo. Het lijkt me in deze vorm het meest geschikt voor een dj die een eigen draai wil geven aan 'C.R.E.A.M/' van Wu-Tang Clan want dat nummer staat op de andere kant van deze single. Omdat dit veel elementen leent van The Charmels. zou je in principe het aan de hand van deze single kunnen remixen. Toch zal de single veelal op de draaitafel belanden bij verzamelaars die geen honderden euro's kunnen besteden aan een origineel van The Charmels. Ik begrijp via 45cat dat er inmiddels een tweede oplage is van de single dus er zijn liefhebbers genoeg? 

Hoewel The Charmels veel is gesampled in de hiphop heeft de groep geen eigen Wikipedia. Als je gaat zoeken, kom je uit bij The Dixiebelles. Het is een meidengroep die eind 1963 en begin 1964 twee redelijk grote hits heeft in Amerika. 'Down At Papa Joe's' bereikt de top tien in eind 1963. De opvolger heet 'Southtown U.S.A.' en komt nier verder dan plek nummer vijftien. Ten tijde van 'Down At Papa Joe's' zijn de leden op de plaat allemaal lid van The Anita Kerr Singers. Het lijkt erop alsof de groep van de promotionele optredens een andere is. Deze komt in ieder geval uit Memphis, Tennessee en enkele leden hebben een single gemaakt als The Tonettes op het Volt-label. Er verschijnt een album van The Dixiebelles maar omdat de derde single niet meer de Hot 100 haalt, wordt de groep geloosd door Sound Stage 7, het platenlabel van The Dixiebelles.

Mary Hunt en Mildred Pratcher zijn in 1966 op zoek naar een nieuw avontuur. Isaac Hayes werkt dan als een aanstormend producent voor Stax Records en brengt Hunt en Pratcher samen met Eula Jean Rivers. Hayes hoort een zangeres tijdens een optreden van The Bar-Kays rn voegt zo Barbara McCoy toe aan de line-up. Van 1966 tot en met 1968 verschijnen er vier singles op het Volt-label, allemaal geproduceerd door Hayes. De groep raakt in de vergetelheid behalve bij liefhebbers van Deep Soul. Dan verschijnt in 1994 'C.R.E.A.M/' van Wu-Tang Clan en opeens is iedereen en zijn moeder op zoek naar de single die is gebruikt voor dit klassieke nummer. Dat heeft zich inmiddels vertaald naar absurde prijzen. Op Discogs zijn er 215 die de plaat hebben en 5890 die er dolgraag eentje willen bemachtigen. Dat geeft overigens geen indicatie van de prijs maar John Manship lijkt er ieder jaar eentje te veilen. Dit jaar heeft hij 325 pond opgebracht en vorig jaar 460. Er is ook al eens 500 poind betaald voor de single in 2021. 

Ik ben tevreden met mijn Lil' Static-persing voor minder dan tien pond en met de Wu-Tang Clan op de andere kant, hoewel ik die kant nog nooit helemaal heb uitgezeten. Overigens kan ik nog melden dat ik zaterdag een vroege 'Do The 45' doe, ik ben 'in de lucht' tussen negen en twaalf 'onze' tijd. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten