maandag 30 juli 2018

Singles round-up: juli 7



Na deze laatste 'Singles round-up' van deze maand ga ik de top twintig van de Gele Bak Top 100 voorstellen aan jullie. Morgenavond de 'Eindstreep' en ik had me voorgenomen om de singles van Mark uit juni hierin mee te nemen. Ik zal morgenavond even kijken want ik heb het vermoeden dat ik ook wel op tien singles kom met de platen die ik in juli heb gekocht. Qua plaatjes uit juni gaat er niks boven Stephanie Mills en voor de rest komen de platen in december natuurlijk voorbij in de Blauwe Bak Top 100. De platenspeler staat aan en dus ga ik 'live' door de volgende tien singles.

* Raymond Lefevre & His Orchestra- Adagio Cardinal (NL, Riviera, 1970)
Ik ken Lefevre het beste vanwege zijn 'Soul Coaxing', de instrumentale uitvoering van Michel Polnareff's 'Ame Caline' dat een geheel eigen leven is gaan leiden. Het resulteert zelfs in een nieuwe vocale uitvoering van Peggy March ('If You Loved Me') dat niets met 'Ame Caline' van doen heeft. Opvallend is dat deze single alleen in Nederland is uitgebracht. Een sfeerrijk nummer met mierzoete violen en drums, een beetje van wat we gewend zijn van Lefevre. Het kan mijn goedkeuring weg dragen. Op de b-kant staat 'Concerto Pour Une Voix' en is meer van hetzelfde. Ik ga het zeker niet grijs draaien, maar best aardig voor vijftig cent met het fotohoesje (en best een aardige blonde dame).

* Chris Montez- No One Knew (NL, CBS, 1973)
Naast 'Let's Dance' en 'The More I See You' heb ik reeds verschillende jaren zeventig-singles van Chris Montez in de bakken staan, maar deze ontbreekt nog altijd op het appel. Verder is het geheel inwisselbaar en ik heb ze beter gehoord van Montez.

* Orchestra Washboard- Gang Gang (NL, Imperial, 1970)
Ik zie het meteen al. Op de a-kant staat een hele diepe kras, maar de Stanton pakt het zonder over te tikken. Toch wel een beetje verziekt en ik hoop op een betere b-kant. En ja hoor! 'Harry In The Piggery' is net zo'n feestje als de a-kant. Het is de tweede single van Orchestra Washboard dat in Nederland is verschenen op Imperial. Leuke vondst!

* Marie Osmond- Paper Roses (NL, MGM, 1973)
Het was zaterdag erg warm en ik denk dat de hitte een rol heeft gespeeld bij de aankoop van deze single. Of het is de prijs in combinatie met de smetteloze single en het fotohoesje. Hoe dan ook: Ik ga even flink met de billen bloot door deze met illustratie aan jullie voor te stellen, maar verder wil ik er geen woord meer over horen! Hup het archief in...

* Tina Rainford- Silver Bird (Duitsland, CBS, 1976)
Tja. Dan zijn er nog de plaatjes waarbij je de bangste vermoedens krijgt maar waar de nieuwsgierigheid overheerst. Een zangeres waar ik nog nooit van heb gehoord. 'Silver Bird' associeer ik als eerste met Mark Lindsay, maar dat blijkt een ander liedje te zijn. Het intro doet me meteen denken aan Pussycat. Het klinkt alsof het een héle grote hit in Duitsland is geweest en dat je het nog regelmatig als 'gouwe ouwe' op een Duits station kan horen. Nu we het weten, kan ook deze het archief in!

* Iwan Rebroff- Die Legende Von Den 12 Räubern (NL, CBS, 1969)
Ik moet gniffelen als ik deze zie liggen bij 'De Kring' maar laat het in eerste instantie liggen. Dan tel ik het aantal singles en kom op negen. Ach vooruit! Met Rebroff erbij zijn het er tien. Nog eens leuk voor op een zondagavond in 'The Vinyl Countdown'.

* Southwind- Ready To Ride (US, Blue Thumb, 1969)
Deze heb ik blijkbaar al in de collectie maar staat in de verkeerde bak. Blijkbaar denk ik dat de plaat uit 1976 komt, maar het is toch echt in 1969 verschenen. Het is, denk ik, voor het eerst dat ik de single draai en dat kan voorlopig ook weer voor het laatst zijn want zó interessant is dit nu ook weer niet. Een beetje flauwe 'kuntrie'.

* Henry Stephen- La Nave Del Olvido (Duitsland, RCA Victor, 1970)
De Spaanse persing van 'Limon Limonero' staat tijden in de (reserve-) Blauwe Bak vanwege 'Hang On Sloopy', maar het heeft recente opruimingen niet overleefd. Ook de a-kant heb ik altijd erg leuk gevonden. 'La Nave Del Olvido' gaat het ene oor in en het andere weer uit. 'Nuestro Grupo' op de b-kant is 'Hang On Sloopy'-territorium. Een uptempo 'soul beat', maar desondanks gewoon in de jaren zeventig-bak. Wederom een koopje van vijftig cent met de fotohoes.

* Chip Taylor- Same Ol' Story (NL, Warner Bros., 1975)
Opvallend voor zo'n grote hit, maar ook deze ontbreekt nog altijd in de collectie. Dat is bij deze recht gezet. Een geweldig leuk nummer van een songwriter die ik best beschouw als een 'held'. Moeten we niet eens een standbeeld oprichten voor de man? Het is alweer een tijd geleden dat ik voor het laatst een 'Beeldenroute' heb gedaan. Rubrieken komen en gaan in acht jaar Soul-xotica.

* Tommy & Johnny- Can't Lose This Feeling For You (US, Prolif, 1970)
Een zeer aangename verrassing! Tommy & Johnny hebben in 1957 reeds een single gemaakt en over deze release is weinig bekend. 'Can't Lose This Feeling' is een fantastische ballad met licht-psychedelische effecten en een groots orkest. Niet heel erg standaard-country in mijn beleving en ik zou het bijna in de reserve-Blauwe Bak stoppen. De b-kant is echter wel country en zou ook begin jaren zestig kunnen zijn. Ik draai de a-kant inmiddels een tweede keer. De leadzanger klinkt bij vlagen als Gene Pitney. Ik denk dat ik dit een kans ga geven: Het komt in de reserve-Blauwe Bak! (EDIT: Volgens Discogs is het een ander duo als dat uit de jaren vijftig en het heeft in 1970 ook een countryrock-album gemaakt met de titels van de single)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten