woensdag 10 juli 2019

Week Spot: Coffee



Zo was ik vanmorgen nog bijna even vergeten dat ik nog een show had te doen vanavond. Een collega op de woensdagavond heeft noodgedwongen een kleine pauze moeten inlassen en het geeft ons als presentatoren de kans eens een show te doen die iets afwijkt van onze reguliere shows. Ik heb vanavond daarom twee uren lang muziek gedraaid uit de jaren negentig. 'Het zilveren goud' stel ik dus even uit en presenteer jullie dan nu wel de nieuwe Week Spot. Dat is niet bepaald een recente aanwinst. Sterker nog: Het is bijna een jaar geleden dat ik hem heb gekocht maar het plaatje 'speelt' vooral de laatste maanden voor mij. Een plaatje dat begint met een 'mopje' van een radio-collega. Zonder hem zou ik de plaat wellicht nooit hebben meegenomen van de kringloopwinkel. Eenmaal thuis ontdek ik de b-kant en dat smaakt naar meer! Toch heeft het geduldig moeten wachten en acht ik nu de tijd rijp om de plaat tot Week Spot te bombarderen. Bijkomend voordeel is dat er weinig is te melden over de groep en ik dus na een kort bericht onder het dekbed kan kruipen. De Week Spot is 'Love's Alive' van het trio Coffee uit 1982.

Als de Northern Soul-show van mijn collega Lee zeven jaar bestaat, een paar weken geleden, besteed ik een uur in 'Do The 45' aan de show die me bij Wolfman Radio heeft gebracht. Daarbij komt ook 'het verhaal' ter sprake. Het begint met een rubriek van de 'sponsor' waarin een favoriet van hem wordt gedraaid. Lee gebruikt aanvankelijk 'Soul Coaxing' van Raymond Lefevre om deze rubriek te introduceren. Het is dezelfde sponsor die dan aangeeft dat hij graag aangekondigd wil worden met 'Soul Coaxing' van het orkest van Norrie Paramor. Paramor is vooral bekend als arrangeur voor Cliff Richard en andere Engelse artiesten op het Columbia-label. Sinds de Norrie Paramor-versie zijn intrede heeft gedaan, is Lee begonnen aan het verhaal dat Norrie iedere maandagavond met zijn trio in de studio komt spelen. Onmogelijk want Paramor is in 1979 overleden. De rest van zijn band heeft eveneens een naam gekregen en een persoonlijkheid. De pianist is aanvankelijk de beveiliger van de studio en hij heeft in de jaren zeventig een duo gehad met zijn donkere ex-vrouw. Lang leve de politieke incorrecte houding van de jaren zeventig. Het duo noemt zich Coffee & Cream. Zo vul ik aan dat Coffee later een solo-carrière is begonnen met platen op het Dé-Lite-label. Een paar weken later tref ik deze single bij de kringloop in Meppel en heb weinig vertrouwen in de muziek. Drie dames in afzichtelijke pakken van een soort gouden folie... dit riekt naar slappe Eurodisco. 'Take Me Back' heeft me niet kunnen overtuigen maar dan... 'Love's Alive'! Dat is precies het jaren tachtig-geluid dat aan populariteit wint binnen de Blauwe Bak.

Coffee is een trio uit Chicago en bestaat uit de dames Dee Dee Bryant, Elaine Sims en Gwen Hester. De groep maakt in 1977 haar eerste single voor het Lovelite-label. Deze maatschappij is opgezet om het werk van The Lovelites te promoten en in een paar gevallen prijken de foto's van The Lovelites op het label waar de muziek door iemand anders wordt verzorgd. Het debuut van Coffee is echter één van de laatste uitgaven op het label. 'Your Love Ain't Good As Mine' is een fijn funky souldisco-nummer dat erg in trekt blijkt te zijn bij verzamelaars. De plaat blijft in eerste instantie onopgemerkt en krijgt geen gevolg. In 1980 tekent het trio bij De-Lite en mag het zowaar een album opnemen: 'Slippin' And Dippin'. Het album bevat onder andere een cover van 'Casanova' van Ruby Andrews dat nog een redelijke hit wordt en nog altijd te boek staat als een klassieker in de disco-scene. In 1982 maakt Coffee het album 'Second Cup' maar geen van de platen zijn goed voor bestsellers. Buiten een harde kern disco-liefhebbers blijft de groep vrij onopgemerkt. Er is vrij recent nog een aardige heruitgave verschenen van 'Casanova' op 12" en daar word ik persoonlijk een beetje hebberig van. Dat heeft natuurlijk ook te maken met mijn hervonden fascinatie voor de 12"-single en het verlangen om deze collectie nu eindelijk eens uit te breiden. Vooralsnog blijf ik tevreden met 'Love's Alive' en dat mag deze week de Week Spot heten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten