woensdag 29 april 2020

Blauwe Bak Veteranen deel 42



Normaal gesproken is de woensdagavond gereserveerd voor 'Het zilveren goud' maar ik heb vorige week de laatste singles van april 1995 behandeld. De platen van mei kunnen daarentegen in één bericht, maar juni en juli zijn weer 'drukke' maanden. Volgende week trakteer ik jullie op de singles uit mei 1995 en ook alvast de eerste titels van juni. Daarna zal 'Het zilveren goud' om de twee weken plaatsvinden op de woensdag. Er zijn genoeg titels om iedere week een aflevering te doen, alleen heb ik daar niet zoveel trek in. Nogmaals: Ik heb niet de beste herinneringen aan de zomer van 1995. Op de woensdagen dat er geen 'Het zilveren goud' is, ga ik wellicht extra afleveringen doen van de 'Blauwe Bak Veteranen'. Of het moet natuurlijk weer handig uitkomen als ik platen heb gekocht. Vandaag start de reis op 24 maart en eindigt precies zes jaar geleden op 29 april 2014.

In de vorige aflevering is de fiets stuk gegaan en koop ik voor een paar tientjes een 'stationsfiets' op Marktplaats. Eentje uit een betrouwbare hoek. Nogmaals: Ik heb op dat moment geen budget voor een betere fiets en heb het stalen ros nodig om van Nijeveen op mijn werk in Meppel te komen. Zo nu en dan op zondagmiddag een bocht(je) om fietsen en, o ja, de fiets gaat natuurlijk mee op vakantie. Bagagedrager moet dus ook in orde zijn, alsook de verlichting en de algehele staat van de fiets. Het is een puik fietsje maar ik heb wel stappen achteruit gemaakt in de laatste jaren. Van de Tyros naar een aluminium frame en nu zit ik opeens op een fiets die je op zaterdagavond met een gerust hart tegen de gevel van een horecagelegenheid zet. Toch kan ik heel snel wennen aan bepaalde dingen. Om een voorbeeld te noemen: Mijn toetsenbord van de desktop schreeuwt al maanden op vervanging. Als er plotseling een dubbele 'e' staat waar een enkele hoort, dan is de invloed van mijn toetsenbord. De 'e' blijft steken en daarentegen laat het soms de 'a' weg. Iedere keer dat het overkomt, kan ik me erover opwinden, maar het kan zomaar nog twee maanden duren eer ik mij eens herinner om een ander toetsenbord te kopen. Zo gaat het ook met de 'nieuwe' fiets. In het begin is het afzien maar al snel ga ik ook op zondagmiddag uit fietsen en raak ik tijdens de vakantie in Limburg bijna gehecht aan het schroot op twee wielen. Ik moet in de afgelopen weken een financiële meevaller hebben gehad als ik kijk naar de hoeveelheid singles. In april 2014 is de koek een beetje op en doe ik vooral (goedkope) boodschappen bij mijn favoriete bootleg-dealer, kringloopwinkels en bij mijn favoriete hoesjes-boer.

499. Little Bit O'Soul-The Music Explosion (NL, Stateside, 1967)
500. I'm Not Ready-Ujima (UK, Outta Sight, 1973, re: 2012)
Ik begin met de laatste twee van maart 2014. Op 24 maart ben ik nog volop aan het sparen voor de komende 'Blauwe Bak Top 40' en koop bewust bij Nederlandse dealers en mensen waarvan ik weet dat de plaat binnen een week in Nijeveen kan zijn. Toch begin ik al vroeg met de opname van de podcasts en dat resulteert in een aantal mp3's in de show omdat de platen nog niet binnen zijn. The Music Explosion is zo'n plaat die ik van de 'Northern Soul Jekebox' moet 'lenen' voor de opname. Ujima arriveert precies op tijd. De laatste is de eerste uit de MSV-serie van Outta Sight: De serie die is opgedragen aan de Modern Soul. Inmiddels heeft het een nieuwe serie gestart en de eerste release is meteen een jaren zestig-klapper die ik steeds beter kan waarderen. De kans is aanwezig dat ik volgende maand de single aanschaf want het lijkt een 'limited edition' te zijn. Qua MSV-serie zal het bij deze ene van Ujima blijven. Hij staat altijd nog in de koffers terwijl The Music Explosions in de reserve-Blauwe Bak residentie houdt.

501. He's Coming Home-Beverly Ann (UK, RCA Victor, 1967, bootleg)
502. If You Ever Get Your Hands On Love-Gladys Knight (UK, Soul, 1966, bootleg)
503. Don't Pity Me-Sue Lynn (UK, RCA Victor, 1969, bootleg)
504. Your Gonna Love My Baby-Barbara McNair (UK, Grosvenor Rooms, 1965, bootleg)
Ik heb de informatie rechtstreeks van de labels gehaald inclusief 'Your' in plaats van 'You're' bij McNair en het ontbreken van The Pips bij Gladys Knight. In april of mei 2012 ben ik helemaal verslingerd geraakt aan 'You've Got Your Mind On Other Things' van Beverly Ann en ik ga speuren op Ebay. Zo kom ik bij mijn toekomstige favoriete bootleg-dealer. Een persoon die met pek en veren van de soul-fora is gestuurd en die zelfs de politie achter zich aan heeft gehad. De misdaad? Het goedkoop verkrijgbaar maken van singles die origineel nauwelijks zijn te bemachtigen. Niets wijst erop bij zijn handel dat het om originele persingen gaat en indien je de vergissing wel maakt, dan 'verlies' je vijf pond terwijl je het origineel nóóit gaat vinden voor een dergelijke prijs. Ik koop in 2012 de single van Beverly Ann maar deze arriveert met een 'slight warp'. Dat maakt dat Beverly Ann teveel 'zeurt', maar op de andere zijde staat Roy Hamilton's 'You Shook Me Up' welke minder last heeft van het euvel. Rond Pasen heeft de dealer, ten tijde van zijn website, altijd een 'uitverkoopweek' en gaan de platen gemiddeld voor drie pond per stuk. Deze Beverly Ann heeft het leukere 'He's Coming Home' op de andere kant en dat wordt de favoriet van het duo. Gladys is eveneens uitgegeven met 'Here Are The Pieces Of My Broken Heart' als keerzijde, maar deze is (helaas) met 'Something's Wrong' van Chris Clark. Sue Lynn is uit dezelfde serie als Beverly Ann en heeft hier 'Born A Loser' van Don Ray als keerzijde. Sue Lynn is trouwens de nieuwe ontdekking van Chris Andrews en hij schrijft ook het aanstekelijke 'Don't Pity Me'. Barbara McNair moet lijken op een gelimiteerde oplage en uitgegeven tijdens een Northern Soul-feest op 16 oktober 2010. Het label staat echter vol fouten: 'anniversary' in plaats van anniversary en het geheel ziet er zo 'tacky' uit dat je als serieuze organisator niet geassocieerd wil worden met de schijf. Op de keerzijde staat 'Tears At The End Of A Love Affair' van Tammi Terrell. Ik reken de acht singles af op 5 april 2014 en ze arriveren twee weken later in een envelop die bijna uit elkaar valt. Beverly en Sue staan in de Ere-Blauwe Bak en Gladys en Barbara in de reserve.

505. Since I Found My Baby-The Metros (UK, RCA Victor, 1967, bootleg)
506. The Girl Across The Street-Moses Smith (UK, Dionn, 1968, bootleg, 2014)
507. Beggin'-Timebox (UK, Deram, 1968, bootleg)
508. What More Do You Want-Gene Toones (UK, Simco, 1966, bootleg)
Een Duitse kennis heeft op een bepaald moment de Duitse persing van The Metros met fotohoes en, stom als ik ben, toon ik interesse. Natuurlijk is die plaat onbetaalbaar! Outta Sight heeft het eveneens uitgebracht maar toch kan het nóg goedkoper voor exact dezelfde cd-opname. Nu met het klassieke 'Cracking Up Over You' van Roy Hamilton als keerzijde. Een van de weinige moderne bootlegs welke nog altijd in de koffers staat. Moses Smith blijft een eigenaardig ding. Het blijkt dat het onuitgebrachte 'Try My Love' de eigenlijke a-kant is en 'Girl' een andere (en minder geslaagde) mix is. Met name het achtergrondkoortje loopt niet lekker met de rest van de plaat en het gaat té lang door op het eind. Timebox is ongetwijfeld uitgebracht om in te haken op het succes van Madcon. Hier lijkt het label best een beetje op de Amerikaanse demo. Op de keerzijde staat een freakbeat-klassieker van The Quik: 'Bert's Apple Crumble'. Gene Toones is in jaren niet opgedoken maar als die dat doet dan gaat de prijs vast voorbij de vijfduizend pond. Deze bootleg heeft het prijsnummer aan beide kanten en beide in de belabberde stereo-opname. The Metros staat in de koffer, Moses Smith in de Ere-Blauwe Bak en de overige twee in de reserve.

509. Every Little Bit Hurts-Brenda Holloway (US, Tamla, 1964)
510. Shame-Evelyn 'Champagne' King (NL, RCA Victor, 1978)
Op dinsdagavond 22 april neem ik de Motown-show waar van een oud-Wolfman-collega. Het zijn twee achtereenvolgende weken en ik heb alle klassieke Motown uit mijn platencollectie bijeen gebracht. En dus ook de elpee 'The Artistry Of Brenda Holloway' en ik draai deze avond 'Every Little Bit Hurts' in de gekunstelde stereo-versie. Aan het einde van de plaat moet ik concluderen dat dit nummer gewoon beter klinkt in mono. De volgende dag check ik een kringloop uit in Wolvega waarover ik in Emmeloord heb gehoord. Meteen één van de eerste vangsten: De originele Amerikaanse mono-single van Brenda Holloway. Het bezoek levert heel veel interessante platen op waarvan de meeste na zes jaar in de 'algemene' bakken staan. Brenda staat in de Ere-Blauwe Bak en Evelyn is sinds een paar jaar terug in de koffers.

511. You Must Be Making Love (You Sure Ain't Making Love To Me At Home)-Clay Hammond (US, Mercury, 1973)
512. What About Love-Marboo (NL, Negram, 1974)
513. Tossin' And Turnin'-Bunny Sigler (NL, Epic, 1973)
514. Star Love-3 Ounces Of Love (België, Motown, 1978)
Eind april is duidelijk dat ik hoognodig verse witte hoesjes nodig ben. Ik speur op het internet en vergelijk enkele Nederlandse leveranciers. Het bedrijf 45Toeren komt als beste uit de bus. Ik maak nog altijd gebruik van de iets stevigere blanco hoesjes van 45Toeren. Het heeft naast een fysieke platenzaak ook een internet-handel in zowel nieuw als tweedehands vinyl. Ik ga een paar maal zijn soul-aanbod door en een deel van het resultaat zien jullie terug in deze aflevering. Duke Baxter staat bijvoorbeeld alweer tijden in de gewone jaren zestig-bak. Marboo is ietsje duurder maar nog altijd ruim onder de prijs die ik recent heb gezien. De overige singles zijn spotgoedkoop. Van Bunny Sigler koop ik zelfs een vrachtje in de hoop dat ik ze voor een leuke prijs kan slijten op Facebook. Helaas... Ik heb nog altijd een paar op voorraad, dus wie belangstelling heeft bij de Nederlandse persing met 'fotohoes' en absolute nieuwstaat? Marboo en 3 Ounces Of Love staan in de koffers, Hammond en Sigler in de reserve-Blauwe Bak. Deze singles heb ik dus op 29 april 2014 afgerekend alsook een partij blanco hoesjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten