woensdag 27 maart 2019

Het zilveren goud: maart 1994 deel II



Ik kan de 'vakantie' ruiken! In overleg met mijn chef hoefde ik vandaag al niet naar Meppel en vanaf zaterdag heb ik een paar dagen vrij. Ik begin dan pas volgende week donderdag weer. De plannen voor dinsdag zijn nog altijd ambitieus en ik hoop niet dat de Buienradar gelijk gaat krijgen. Het wordt de natste dag van de week. Maandag gaat de temperatuur iets omlaag maar is het nog steeds wel aangenaam. Het kamperen heb ik al lang uit mijn hoofd gezet want het zal een nacht rond het vriespunt zijn. Een nacht weg is een grote wens maar ik vrees het ergste. Ach, ik ga dinsdag hoe dan ook vieren en heb zelfs een 'Classic Week Spot' achter de hand. Vanavond ga ik echter op visite bij iemand. Nee, niet in het echt want dat kan ook niet meer. Als de man zou leven en hij was nog wakker? Dan zou de deur zeker open zijn gegaan. Ik ga voor de laatste singles van maart 1994 op de Solex naar Molkwerum, het adres waar ik in 1997 de scooter zal kopen. Nu ik toch in de buurt ben, kan ik evengoed kijken of er iemand thuis is op de Molenbuurt in Koudum. Dat is het geval en zo zit ik even later aan een lekker bakje koffie.

Het is een markante man in het dorp. Iedereen kent hem en hij heeft een bijnaam die ik pas jaren later ontdek als ik Koudumer vrienden ontmoet. Hij dankt de naam 'hum' aan zijn sterke verhalen en, ja, daar zijn wij als familie van op de hoogte. Een verstokte vrijgezel waarmee ik meer dan één overeenkomst heb. Het ouderlijk huis is zijn paleisje geworden en heb heeft toonbaar moeite met onverwacht bezoek. Het is iets dat ik inmiddels goed herken. Buren en familie houden een oogje in het zeil dat het niet té gek wordt en op zichzelf is het huis eigenlijk best schoon. Het is iets minder georganiseerd dan dat we thuis zijn gewend en ik ben de laatste die daarover klaagt. Het begint eerst met heel veel drukte tegenover 'de herten' (zo noemt hij zijn katten) en kalmeert vanzelf na tien minuten. Dan komt hij weer op stoom en volgen een paar sterke verhalen. De dorpsgenoten kennen hem als 'hum' maar zijn geboorteakte toont de naam Gerrit Louwsma. Het is de oudere broer van mijn vader en ik ben naar hem vernoemd.

Oh, hij scheelde dus maar twee jaar met vader? Zelfs als overledene heb je nog geen rust want een simpele Google-opdracht brengt je meteen naar verschillende websites waarop geboorte en overlijdensdatum staan vermeld. Oom Gerrit heeft al vroeg een motorfiets en heeft nog een hobby: muziek. Eens in de zoveel tijd gaat hij op de motor naar Stavoren en met veer naar Enkhuizen. Vanuit daar naar Amsterdam om 78-toerenplaten te kopen en dan weer terug. Ik had hem graag nog eens gevraagd hoe hij de breekbare schijven als een geheel thuis bracht. De liefhebberij voor platen is het enige wat ons verbindt want muzikaal ligt er een wereld van verschil tussen. Oom Gerrit koopt in Amsterdam voornamelijk smartlappen en polka's die niet of nauwelijks bij radiowinkels in Friesland zijn te vinden. In de jaren tachtig ben ik eens met mijn ouders bij oom Gerrit en ik maak een solistisch wandelingetje door Koudum. Ik kom langs de elektronicazaak in het dorp en zie de rekken met platen staan. ,,Oh, die heeft alleen maar Beatles-rommel", meent oom Gerrit en ik ben meteen geïnteresseerd. Ik zal in 1989 en 1990 een aantal keren leuke singles halen bij de winkel. Hij overlijdt in januari 2002 en dan moet het huis leeg. De 78-toeren-platen en cd's worden 'verdeeld'. Ongezien worden pakketjes spullen gemaakt waar de zussen en broer om loten. 'Heit' heeft een cd met de grootste hits van Rein De Vries in zijn pakket. Meer 'beat' dan dat wordt het niet bij oom Gerrit. Ik heb dan nog even de wens om de collectie bakelieten platen compleet te houden, maar ach... bij mij liggen ze ook te verstoffen en ik heb evenmin apparatuur om het af te spelen.

1701 Vlooiencircus-Cocktail Trio (NL, Imperial, 1965)
1702 I Saw Her Standing There-The Beatles (NL, Parlophone, 1964)
1703 I Can't Help Myself-The Four Tops (US, Motown Yesteryears, 1965, re: 1972)
1704 Welcome Back-John Sebastian (NL, Reprise, 1976)
1705 Action-Sweet (US, Capitol, 1975)
1706 Appleknockers Flophouse-Cuby + Blizzards (NL, Philips, 1969)
1707 Just Fancy-Rodys (NL, Philips, 1967)

De laatste vijf komen uit Molkwerum en denk dat ik ze angstvallig verborgen heb gehouden voor het keiharde oordeel van oom Gerrit. Geen van de singles heeft een fotohoes in 1994. Cocktail Trio krijgt in 2000 een 'upgrade' evenals John Sebastian. Cuby heb ik drie jaar geleden in een betere staat gekocht bij De Tafel. De foto toont de Nederlandse persing van 'Action' van Sweet want de Amerikaanse is spoorloos. De Nederlandse heb ik in 2002 gekocht. The Four Tops heeft op de foto helemaal geen hoesje. Deze staat inmiddels al jaren in de reserve-Blauwe Bak (meest vanwege 'Ask The Lonely' op de keerzijde) en heeft al sinds de midden jaren negentig een reserve-fotohoes van 'Walk Away Renee' als onderdak.

In april krijg ik maar liefst 78 singles in de bakken. Er zijn slechts een aantal die ik koop en de rest krijg ik echt of vind ik tussen de rommel op het stort. Mei 1994 is daarentegen weer een rustige maand en het lijkt erop alsof we de woensdag en zaterdag weer gaan vullen met 'Het zilveren goud'. Volgende week in ieder geval een fraaie parade van fotohoesjes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten