woensdag 29 november 2023

Singles round-up: november 7


Okay, afgelopen zondag heb inderdaad het pakket van Common Ground International over het hoofd gezien. Ook had ik niet verwacht om binnen een week de volgende Juno-bestelling te ontvangen. Op de post van vandaag heb ik niet eens meer gerekend. Het is morgen een maand geleden dat ik vier singles heb besteld bij Alex van Soul 4 Real. Het pakketje is meteen op de bus gegaan. Ik bestel niet heel vaak uit Spanje maar de ervaring zegt dat dit ongeveer een weekje neemt. Je wacht twee weken. Je wacht drie weken. Dan neem ik contact op met Alex en wil hij het tot morgen geven. Als het dan nog niet is gearriveerd, stuurt hij een nieuw pakket op. En dan liggen de vier zo opeens in de brievenbus. De keuze voor de Week Spot stel ik dan maar uit tot vrijdag en dan doe ik vanavond nog een aflevering van de 'Singles round-up' met het kwartet Soul 4 Real. Een hagelnieuwe release en drie oudere titels uit de catalogus. Desondanks zijn het allemaal opnames uit de jaren zestig tot en met jaren tachtig.

* Jewel Bass- I Wanna Know (Spanje, Soul 4 Real, 1981, re: 2020)
Ik heb Alex nog nooit in het echt ontmoet, maar ken hem voornamelijk van de privéberichten. Je zou me bij wijze van spreken een weekend kunnen opsluiten met Alex want wij hebben genoeg gespreksstof. Als hij de plaat van Barbara Lynn heeft uitgebracht met 'Soul Deep' op de b-kant schakelt het gesprek over naar The Box Tops. En ook binnen de hoeken van de soul zoekt Alex voortdurend de grens op en dat blijkt vooral uit de meest recente single-release. Ik moet bekennen dat ik tot een paar jaar geleden nog nooit van Jewel Bass had gehoord. Het is mede door Alex dat ik de zangeres heb ontdekt. Bass is een zangeres welke in de jaren zeventig uitkomt voor het Malaco-label maar altijd is overschaduwd door Dorothy Moore, Denise Lasalle en Fern Kinney. In 1981 vervaardigt ze de nummers van deze single en om een  onduidelijke reden blijven ze op de plank liggen. Alleen de cowbell is overeind blijven staan in deze opname want voor de rest is het een bijna vergane tape. 'I Wanna Know' heeft echter een zeer prettige 'hook' en het vergeeft het minimale geluid van de opname. 'Sweet High' is daarentegen een ballade en deze opname klinkt meer 'open' onder andere dankzij het prachtige strijkersarrangement. 'I Wanna Know' klinkt lekker obscuur, maar voor de oren is 'Sweet High' een stuk prettiger.

* Sam Dees- Where Is The Love (Spanje, Soul 4 Real, 1979, re: 2022)
Dan de legendarische Sam Dees. Northern Soul-fans lopen weg met zijn 'Lonely For You Baby' (welke ik in een alternatieve uitvoering heb staan op de box 'Action Speaks Louder Than Words') en 'Fragile, Handle With Care' staat jaren op mijn verlanglijstje totdat ik een 'new old stock' tref in 2019. Hoewel Sam vele platen maakt, schrijft hij ook veel voor andere groepen en artiesten. Omstreeks 1979 maakt hij een aantal opnames die tot zijn beste behoren. 'Where Is The Love' blijft vreemd genoeg altijd op de plank liggen. Het is een prachtige ballade met een refrein zoals alleen Dees die in gedachten kan hebben. Op de andere kant staat Sam's eigen versie van 'Love Calls', een nummer dat in 1979 door Tavares op de plaat wordt gezet. In Sam's uitvoering klinkt dit net even meer doorleefd dan in Tavares' uitvoering. 'Where Is The Love' is echter voor mij het hoogtepunt van de single.

* Magic Sam- That's All I Need (Spanje, Soul 4 Real, 1967, re: 2023)
Afgelopen vakantie heb ik de blues toegelaten tot de Blauwe Bak, hoewel er al een paar door de jaren heen tussendoor zijn geglipt. Dan presenteert Soul 4 Real een volgend duo en eentje daarvan is het eerste uitstapje van het label in de wereld van de blues. De andere single is overigens van Aretha Franklin. Zoals jullie ongetwijfeld zullen weten ben ik allesbehalve een Aretha-fan en kan ook prima leven zonder de twee aangeboden ballades. Magic Sam heeft daarentegen meteen mijn interesse. Het zijn twee tracks die oorspronkelijk in 1967 zijn uitgebracht op Sam's eerste elpee voor het Delmark-label. 'That's All I Need' is de meest interessante kant. Een overheerlijke rhythm & blues-stamper. Ik krijg er goede luim van. De b-kant is echter wel weer pure blues en niet zo heel erg interessant voor de Blauwe Bak.

* Jerry Williams/Swamp Dogg- Oh Lord, What Are You Doing To Me (Spanje, Soul 4 Real, 1967, re: 2020)
Soul 4 Real organiseert ook ieder jaar een weekend bomvol soul-dj's van rond de wereld en altijd een paar live-acts. Swamp Dogg beklimt in 2019 het podium en doet onder andere een versie van 'Oh Lord'. Als Alex verder gaat zoeken blijkt dat Jerry het in 1967 heeft opgenomen als mogelijke opvolger van een single maar dat het nooit verder is gekomen dan het demo-stadium. Het nummer is van de hand van Luther Dixon en Bert Keyes maar de originele 'D-O-Double-G' doet een hartverscheurende uitvoering. De a-kant is onder de naam Jerry Williams. Hij gaat de naam Swamp Dogg pas vanaf 1970 gebruiken en de tweede opname is van omstreeks 1980. Swamp Dogg krijgt dan de kans om voor Mercury een country-album op te nemen. 'If You're Leaving' is een demo uit deze periode. Het album is trouwens ook nooit uitgebracht. Wellicht dat Mercury van tevoren is ingeseind dat Williams in staat is om iedere platenbons om te praten. We horen Swamp Dogg met een piano en zijn heerlijke klagerige zang. Oh, wat is deze man een legende in mijn ogen! Ik kom superlatieven tekort. Ik kan overigens niet verklaren waarom ik de single niet eerder heb besteld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten