maandag 13 november 2023

Beeld uit het verleden: 13 november 2016


Begin vorige week heb ik genoemd dat ik donderdag maar eens het plein bladvrij moest gaan maken. Welnu, ik heb vorige week donderdag gewerkt en verder is op een vrije dag of te winderig of té nat. Vandaag heb ik evenmin plannen om zoiets te doen en dan hoor ik vanmiddag opeens een bladblazer op het erf. Ik kijk uit het raam en zie dat de plantsoenendienst bezig is het grasveld bladvrij te maken. Geen idee of ze het plein ook hebben meegenomen maar het veld is ook zeer welkom. Alles wat daar ligt, ligt met de huidige stevige wind binnen de kortste keren bij mijn voordeur. Ik kijk op van deze dienstverlening want er is al jaren gesteggel over het onderhoud van het plein. De gemeente wijst steeds naar de woningbouw en de woningbouw naar de gemeente. De woningbouw wijst ook geregeld naar ons als bewoners, maar hee... het is openbare weg en geen tuin. Mijn oude buurvrouw heeft de gemeente en woningbouw jarenlang bestookt met telefoontjes en ze heeft het voor elkaar gekregen dat de gemeente eens per jaar langs komt om het plein onkruidvrij te maken. Helaas is dat altijd aan het einde van de zomer. Qua blaadjes en eikeltjes voel ik mezelf verantwoordelijk. Ik wil niet dat buurvrouw onderuit gaat onderweg naar de brievenbus en probeer dat stuk zo schoon mogelijk te houden.

Buurvrouw is inmiddels ook al een jaar niet meer onder ons en ik voel opeens ook niet meer zo de verantwoordelijkheid om een middag in de bladeren te gaan. Zoals het lijkt heeft de gemeente vanmiddag deze klus geklaard. Dat scheelt weer. Ik zal binnenkort vast wel even blad moeten ruimen in mijn achtertuin. Geen idee of er nog zoveel blad aan de boom zit als in 2016. Mensen hebben over het algemeen een kort geheugen als het aankomt op het weer. In vergelijking met 2023 vind ik de zomer van 2016 een stuk extremer. Dan is het eind oktober opeens nog een weekend rond de 26 graden. Een maand later ligt er een pak sneeuw. De blaadjes willen maar niet van mijn boom vallen. Ofwel: Er ligt wel een tapijtje onder de boom maar nog altijd vrij veel blad aan de boom. Genoeg reden om een foto te maken. Het is dan het Big One-weekend. Er zal op het laatst nog één groen blaadje aan de boom en deze valt pas in december. Als ik over twee weken een berichtje nodig heb, zal ik deze foto plaatsen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten