donderdag 21 december 2023

Het zilveren goud: 1998 deel XIV


Pia houdt flink huis in Uffelte. Als ik naar de groene brievenbus wandel, zie ik dat de afvalcontainers van mijn buurman omver lagen. Ik geef toe, geen indrukwekkende schade maar de eerste keer in Uffelte dat ik meemaak dat een storm containers omver blaast. Ik heb vanmorgen, zoals gepland, het klusje afgemaakt en daarbij krijg ik een idee waar ik vast even een paar weken aan moet wennen. De slotsom is dat er heel veel spul in de Blauwe Bak zit dat ik nooit en te nimmer ga draaien. Wat nu als ik die eens ging verkopen? Klinkt logisch maar ik ben als verzamelaar een 'hoarder'. Wat bij mij de verzameling binnen gaat, blijft daar ook altijd. Nu dan het laatste deel van 'Het zilveren goud' over 1998. We gaan in het nieuwe jaar vrolijk verder. Er zijn meerdere verhalen te vertellen over december 1998 maar om het nu in januari nog over kerst te hebben? Vandaar dat ik vandaag probeer mijn kerst van 1998 te reconstrueren. Oud en nieuw kan in het nieuwe jaar nog wel. Plus alle zeven singles uit december 1998 die ik nog altijd heb en één nakomer.

Het zal mijn enige kerst worden in Engeland. Hoewel het weinig memorabel is en ik alleen nog flarden weet te herinneren, is het qua dagen wel een bijzonder jaar. In Engeland is de regel dat als kerstdag of 'Boxing Day' (de tweede kerstdag in Engeland) in het weekend vallen dat je daar een extra vrije dag voor krijgt in de werkweek. Boxing Day valt op een zaterdag en hierdoor hebben we van vrijdag tot en met maandag vrij. De dinsdag is voor de Emmaus-winkel weer als een maandag waardoor het een erg korte werkweek wordt. Het avontuur begint voor mij op kerstavond. Ik ben uitgenodigd voor een bijeenkomst in de MIND maar daar heb ik het erg snel bekeken. Het is een twee-in-een want die avond heeft de lokale 'supergroep' Plastic Gun Alliance haar debuutoptreden in The Witchwood in Ashton-under-Lyne. Ik heb, geloof ik, niet veel van het optreden gezien want ik moet alweer bijtijds op het station zijn voor de laatste trein. Wel heb ik de cd-single toen gekocht. 'Kamikaze Tamagotchi' heet het en ik kan het nog steeds zingen. Thuis in Mossley wacht een verrassing: Een nieuwe 'companion'. José is een Spanjaard die deze avond is binnengekomen. De vaste 'companions' krijgen allemaal een cadeau: Dubbelloon voor een week en een pakje Superkings van Norah. Omdat José net binnenstapt, krijgt hij uiteraard niks en ik vind dat best sneu. Wordt vervolgd!

Op Kerstdag zelf zal ik vooral de roes hebben uitgeslapen. 's Avonds wil ik toch nog wel even naar de Tollemache Arms. Hoe wordt kerstdag in Engeland gevierd? Welnu, met een hele hoop drank en ik weet inmiddels dat in Engeland de vrouwen eerder dronken zijn dan de kerels. Het is hilariteit alom in de Tollemache Arms. Een van de stamgasten heeft voor eens zijn familie meegenomen. Vooral vrouwlief is liederlijk dronken. Ze is net bezig een toneelstukje op te voeren dat ze op de vloer dood ligt te gaan. 'The angel is coming for me', zegt ze en.... op dat moment stap ik binnen. Bardame Jayne noemt me de rest van het jaar 'Angel'. Terug op Longlands Mill zit José een beetje sip voor zich uit te kijken. 'Ik zou ook best een biertje lusten, maar ja... ik heb geen geld'. Ik weet het snel goed gemaakt.

De volgende middag ga ik met José op sleeptouw naar Ashton-under-Lyne. De heenweg lopen we. Terugweg weet ik niet meer te herinneren. Ook weet ik weinig te herinneren van deze dag. We zijn aan de pints gegaan in een pub in Ashton en krijgen halverwege de avond ruzie. Het kan zijn dat we individueel naar huis zijn gegaan. De kater komt de volgende dag. Ik heb mezelf een overhemd beloofd bij The Pop Boutique in Manchester. Nu is het derde kerstdag en is het geld aardig geslonken doordat ik José een Boxing Day van zijn leven heb gegeven. Bob is onverbiddelijk en bestraft meteen mijn goedheid. Carol haalt de hand over het hard en geeft me tien pond voorschot op mijn loon. Die middag ga ik alleen met de trein naar Manchester. Ik koop een overhemd en een paar platen. José is trouwens niet lang gebleven. De eerste de beste werkdag gaat hij demonstratief op de bank zitten en weigert aan de slag te gaan. Dan blijkt dat hij in Cambridge ook al hetzelfde mopje heeft uitgehaald. Niet alleen loopt een 'companion' de deur uit maar ook mijn royale kerstcadeau.

3161 Tropicalia - Beck (UK, Geffen, 1998)
3162 Inside - Stiltskin (UK, White Water, 1994)
3163 Green River - Creedence Clearwater Revival (UK, Liberty, 1969)

Deze singles heb ik begin december gekocht in Manchester. Het is een wilde tijd. Ik ben op vrijdagavond met de trein naar Ashton gegaan. Ik ontmoet daarbij een dame die wel wat gezelschap kan gebruiken die avond. Zo word ik zaterdagmorgen wakker in een vreemd bed. Omdat ik verder niets wil, sluip ik het huis uit. Omdat ik wel een beetje 'high' ben van deze ervaring en me bovendien ook een beetje schaam voor de mensen in de Emmaus, besluit ik een lulverhaal ervan te maken en intussen naar Manchester te gaan. Daar laat ik mijn oog vallen op een overhemd bij The Pop Boutique. Deze wil ik dus gaan halen. Helaas blijkt die te zijn uitverkocht en ga ik voor een andere die ik zeker vijftien jaar in de kast heb gehad. Ook incidenteel wel eens gedragen maar eigenlijk is die té lelijk voor woorden.

3164 Mulder And Scully - Catatonia (UK, Blanco Y Negro, 1998)
3165 Love Is All - Roger Glover & Guests (UK, Purple, 1974)
3166 Celluloid Heroes - The Kinks (UK, RCA Victor, 1972)
3167 I Love The Sound Of Breaking Glass - Nick Lowe (UK, Radar, 1978)

Ik heb even snel gerekend. Ik denk dat ik de volledige dertig pond heb gekregen van Carol  op voorwaarde dat ik voor drie weken een tientje wordt gekort. Anders zou ik immers niet een treinkaartje, overhemd, singles en een elpee van The Moody Blues kunnen kopen? De elpee is een erg eigenzinnige Duitse compilatie. Ik heb de nummers wel maar hee... ik ben een 'hoarder'. Oudejaarsdag zal ik ook nog een cassette kopen met de hits van The Moody Blues. Roger Glover is best een 'unicum' in Engeland. Het heeft daar nauwelijks iets gedaan en is dus redelijk gezocht onder Deep Purple-fans. Met 'Mulder And Scully' heb ik de collectie van Catatonia compleet.

3168 Romeo - Mr. Big (UK, EMI, 1977)

Dit plaatje ligt al in Mossley op de dag dat ik er binnen stap. Omdat ik in het begin niet zoveel moet hebben van de plaat blijft die liggen in de handel. Dan wordt de voormalige meesterinbreker Paul onze chauffeur en vult hij een cassettebandje met favorieten uit de winkel. Ik maak dus opnieuw kennis met 'Romeo' als we in de buurt van Uppermill meubelen moeten ophalen. Ik weet niet helemaal precies wanneer ik de single écht in de collectie heb gestopt, maar het nummer ademt meer 1998 dan 1999 voor mij en dus wil ik hem dit jaar nog in 'Het zilveren goud' hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten