vrijdag 26 december 2025

Week Spot: James Reese & The Progressions


Voor wie maak je radio? Voor jezelf of voor de luisteraars? Is het goed als ik zeg:  'beide'? 'The 2025 Collection', alsook eerdere edities, zijn vooral egotrips van mezelf om de plaatjes nóg beter te leren kennen en daarvoor draai ik de shows ook in mijn vrije tijd of tijdens het werk. Het is bijna tijd om de Blauwe Bak Top 100 samen te stellen en ik heb nog altijd een paar afleveringen te gaan die me niet zo vers in het geheugen liggen. Waar en wanneer? Ik ben in Tuk, praktisch in de buurt van het huis waar ik vijfentwintig jaar geleden heb gewoond. Daar komt de plaat opnieuw mijn oren binnen rollen nadat ik hem een tijdje niet heb gehoord. Dan kan het gevecht beginnen tussen Thee Sinseers en de uiteindelijke nummer 1. Waarom dan toch James Reese? Hoewel de 'lowrider soul' een belangrijke rol heeft gespeeld in 2025 ben ik heel stiekem nog altijd op zoek naar de meest ultieme crossoversoul-plaat die ik nog niet heb ontdekt. In dat kader past 'Joker' van James Reese & The Progressions als een handschoen. Als ik eenmaal een nummer 1 heb gekozen, wijk ik daarvan niet meer af. Toch kunnen we gerust stellen dat we een gedeelde eerste plek hebben voor Thee Sinseers en James Reese. De eerste is echter een jaar geleden al de Week Spot geweest. 

James Reese is een trombonist afkomstig uit Spartanburg in South Carolina. Het is niet alleen een begenadigd musicus maar ook erg ambitieus met zijn muzikale business. Zo zet hij zijn eigen platenlabel op, Najma, dat de platen mag uitbrengen van zijn band. Doorgaans heet de band The Progressions maar hij heeft ook The Progressors gebruikt. In 1969 en 1970 brengt hij twee singles uit. Helaas ontbreekt het budget om een album op te nemen, hoewel Reese genoeg heeft voor een dubbelelpee als het komt tot liedjes. Als James Reese in Tennessee of Texas had gewoond, zou het verhaal nu misschien ook al ten einde zijn geweest. South Carolina staat bekend om haar 'Beach Music'-scene, een kruising tussen de Engelse Northern Soul en de Belgische Popcorn. Menig artiest uit de jaren zestig en zeventig in South Carolina vent anno 2025 nog altijd zijn of haar oude muziek uit en ook Reese ontdekt dat er in de nieuwe eeuw nog altijd een markt is voor zijn opnames. Het Engelse Super Disco Edits komt bijvoorbeeld met deze single op de proppen. Uit 1972 en met de hulp van zangeres Rosalyn Foster. Ik lees afgelopen week dat de b-kant ook erg de moeite waard moet zijn maar die heb ik nog niet gecheckt. Ik word compleet weggeblazen door 'Joker' en heb nog niet de behoefte gehad om de plaat om te draaien. In 2019 verschijnt dan tóch de dubbelelpee van James Reese & The Progressions. 'Wait For Me' verschijnt bij het Engelse Now-Again. Het bevat alle opnames uit de archieven van Reese inclusief niet eerder uitgebrachte takes en een remix van 'Throwing Stones' door Kenny Dope. In 2020 komt de plaat opnieuw uit maar dan als enkel album met alle originele studio-opnames. 

Ik dank de plaat echter aan Chris. Hij vult afgelopen zomer de platen aan op de afdeling van de bootlegs en heruitgaven. Hij heeft vandaag overigens nog een update van deze hoek gemaakt, maar er is weinig interessant nieuw werk toegevoegd. Hij deelt het clipje van James Reese op Facebook en vestigt onze aandacht op het plaatje dat hij in de aanbieding heeft. Zijn vraagprijs is, met alle respect, koninklijk en ik ga rondkijken op Discogs. Dan vind ik een 'new old stock' voor de oorspronkelijke verkoopprijs. Alles wat ik verwacht van een kwalitatieve crossover-plaat zit verpakt in vier minuten en vierenveertig seconden van 'Joker'. Een weergaloze plaat en de absolute trofee van een jaar soul verzamelen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten