donderdag 23 februari 2023

Week Spot: Duane Clark


'Als het even meezit', heb ik gisteravond geschreven. Alsof ik in de gaten heb alsof er wel eens niets van terecht kan komen? Ik kom de laatste tijd zeer slecht mijn bed uit en vooral op vrije dagen. Vandaag is geen uitzondering geweest en dus komt het erop neer dat ik morgenmiddag de singles ga halen na afloop van mijn postronde in Meppel. Het aantal berichten dat ik achter lig op schema hou ik gereserveerd voor een aantal afleveringen van de 'Singles round-up' en zal vooral in het weekend even flink aan de bak moeten. Ik heb jullie gisteravond op de foto al kennis laten maken met de beoogde Week Spot. Nu wil het geval dat ik he-le-maal niets weet te vinden over de boosdoener en dus gaat dit een kort verhaaltje worden. De Week Spot is deze week 'Stop! Come Down' van Duane Clark uit 1977.

Mark biedt eens in de zoveel tijd een collectie 'Eupics' aan: Europese persingen met fotohoesjes. Dat laatste is een schaars goed in Engeland in de jaren zeventig. De bizarre Engelse wetten ten aanzien van de verkoopprijzen van platen zijn daar verantwoordelijk voor. Een plaat met fotohoes zou een EP kunnen zijn en je zou zomaar teveel kunnen betalen voor een plaat met twee nummers. De punkgeneratie heeft hier lak aan en schopt de boel in de late jaren zeventig in de war. Vanaf 1981 krijgen ook singles in Engeland standaard een fotohoes. Mark biedt de Franse persing aan met fotohoes voor een ietwat absurde prijs. Bij nadere bestudering lijkt het alsof er sprake is van verwarring. De Spaanse persing met fotohoes lijkt om een vreemde reden dit bedrag op te brengen, hoewel het ook hier gewoon de 'korte' versie is. De Engelse persing op het Spark-label is onvindbaar en onbetaalbaar. Duane maakt nog een tweede single met een cover van 'Find My Way' van Cameo maar verder kan ik niets vinden over heer Clark. Officieel is 'Stop! Come Down' de b-kant maar krijgt in Frankrijk de voorkeur. Het is 'classy' disco waar de a-kant méér commercieel is. Het is evenwel de reden geweest om een bestelling te plaatsen bij de Fransman op Discogs. In plaats van dertig pond bij Mark heb ik de single in een keurige staat voor vijf hele euro's kunnen bemachtigen. Mark is de plaat overigens binnen een paar minuten kwijt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten