vrijdag 5 april 2024

ge-Vecht op eigen benen: Donderdag 4 april


Deze dag staat qua weer als het minste ingetekend. Als de Buienradar gelijk heeft, zou het de hele dag door regenachtig zijn. Ik heb aanvankelijk het plan om deze donderdag in Utrecht door te brengen en het fietsen tot een minimum te beperken. Echter, buiten Kockengen en de rand van Breukelen ben ik niet in de buurt geweest van de Stichtse Vecht en ik weet nu ongeveer waar ik het moet zoeken. De dag begint niet al te goed. Ik open mijn ogen en zie dat het half negen is. Tot half negen kun je ontbijten in 'Het Landhuis'. Ik kijk nog wel even om het hoekje maar heb het gevoel dat dit een speciaal gezelschap is. Laat maar. Dit betekent wel dat ik met lege maag (buiten twee koeken om) en bovenal zonder koffie op pad ga. Geen gelukkige combi! Het regent ook al meteen. Ik heb in september een regenpak gekocht en vrijwel niet benut. Daar ga ik vandaag plezier van hebben? De broek wil niet worden aangetrokken over mijn schoenen en dus doe ik deze meteen aan. Een trainingsbroek eronder maar deze is na afloop ook zeiknat. Ik moest maar eens op zoek naar goede stevige poncho! Ik wil richting Hilversum en maak eerst een bochtje om door De Bilt. In de oude kruidenierswinkel naast de Emmaus zit nu een afdeling waar ze ook platen hebben. Hij is echter niet open en hou deze in het achterhoofd als ik de tocht voortijdig zou afkappen. Dan door naar Bilthoven. Daar steek ik aan bij een bakkerij voor twee broodjes en... koffie! Now we're talking! Ik ga verder naar Den Dolder en door de bossen naar Soest en Soestdijk. De neerslag blijkt toch meer buien te zijn en een paar keer lijkt het op te klaren. Vanaf Hilversum zal er geen regen van betekenis meer vallen.

Ja? Is het Hilversum of toch Baarn? Ik moet het vragen als ik de plaats al voorbij ben. Het is dus Hilversum. Ik ga de Zuiderheide op, een prachtig gebied tussen Hilversum en Laren. Centraal ligt theehuis Bluk en daar steek ik aan voor méér koffie en een omelet. Ik kom niet door Laren of Bussum en fiets door de bossen en heidevelden naar Kortenhoef. De wind komt vooral uit het westen en is vrij krachtig. Ik moet dus een flink stukje trappen. Ik benut de D.A. Lambertszkade om de Loosdrechtse Plassen over te steken en kom iets ten noorden uit van Loenen Aan De Vecht. Daar aangekomen moet ik het even vieren met een meegebracht drankje, hapje en fototoestel. Toch biedt Loenen Aan De Vecht me vandaag helemaal niets en dus zet ik koers richting Breukelen. De gedachte om wéér langs het Amsterdam-Rijnkanaal en door Utrecht te moeten, is iets dat me spontaan de Vecht doet in fietsen. Dan maar over Tienhoven, Oud Maarsseveen en Westbroek naar Groenekan. Inmiddels is de wind meer zuidwestelijk geworden en de stukken het zuiden in worden steeds zwaarder. In de buurt van Groenekan moet het gesneden koek zijn voor mij? Achteraf gezien herken ik de plekken wel weer maar in eerste instantie heb ik een paar vraagtekens. In De Bilt haal ik een paar boodschapjes en ben op zoek naar een Primera. Dan bedenk ik me dat deze tegenover onze winkel zat. Zat. Als in verleden tijd. Waar die nu zit? Geen idee! Ik fiets via Science Park naar Bunnik en haal sigaartjes bij de Albert Heijn. Ik heb deze avond weer een maaltijd gereserveerd in Rhijnauwen. De keuze is niet heel reuze maar de saté van dinsdag is me zó goed bevallen dat ik hem op herhaling doe. Ik maak nog een klein rondje buiten en lig al om negen uur in bed. Ik ben bekaf en heb morgen nog een flinke tocht voor de boeg. Om één uur ben ik klaarwakker en na wat gedraai, trek ik mijn kleren aan en rook er buiten eentje. Daarna slaap ik weer heerlijk en ben om acht uur in 'Het Landhuis' voor ontbijt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten