maandag 14 november 2022

Verticaal vijf letters: Zondag 13 november


'De leste mooie dag van het jaar misschien'. Nee, ik heb de banden niet vol met wind ofwel... dat heb ik niet in de planning. Wel zou ik vanmiddag weer een eindje willen wandelen. Na enorm succes van gistermiddag. De eerste plannen zijn ambitieuzer dan de uiteindelijk gelopen route, maar... het is wel meteen in een omgeving waar ik veel té weinig kom. En waarom? Want het is bijna letterlijk mijn achtertuin. Als ik net een paar maanden in Uffelte woon, heb ik een 'wandelweekend' waarbij ik ook de route door het Uffelter Binnenveld maak. Ik ken het gebied vooral als uitzicht vanaf het bankje aan de Markgenotenweg waar ik graag mocht zitten in de tijd dat ik nog in Meppel werkte. Tegenwoordig is dit het gebied dat ik links of rechts laat liggen, afhankelijk of ik naar Steenwijk fiets of weer terug. In 2017 ben ik ook nog eens in het gebied geweest op een zondagmiddag. Daar heb ik nog een paar oude foto's van. Gistermiddag heb ik opeens weer zin om naar het Uffelter Binnenveld te gaan en kan concluderen dat mijn oriëntatiegevoel er op vooruit is gegaan in de afgelopen jaren. Het resultaat is een heel leuk 'ommetje' dat ik wel vaker kan doen!

Het startpunt is bij de Ruiterweg richting Havelte. Daar gaat een pad linksaf de bossages in. Als je het pad volgt tot het einde kom je uit op de Markgenotenweg. Je loopt als het ware ook steeds meer naar de Rijksweg toe en ziet de erven en boerderijen van de achterkant. Het eerste 'ommetje' sla ik over want je kan meteen al rechts. Dan kom je op een alleraardigst paadje met een bruggetje maar het is een blokje. Je komt dus gewoon weer uit op het startpunt. De weg heeft zich al naar rechts bewogen als ik het bos in ga. De oriëntatie lijkt goed. Ik heb het gevoel alsof ik naar de heide loop hoewel ik daar nog een flink stuk vandaan moet zijn. Naar rechts ga ik richting Uffelte en daar is het me te vroeg voor. Ik ga links maar kom dan op hetzelfde pad uit. Daar staat echter wel een plattegrondje en daarop stippel ik een route uit die me bij de heide moet brengen. Na dit bankje met onduidelijk uitzicht op een vennetje gaat het richting een woning en ik twijfel. De wandelroute wil me hier rechtsaf hebben maar volgens mij moet ik hier rechtdoor om op de heide te komen. Dat blijkt wel te kloppen maar ga desondanks rechtsaf. Dat brengt me wederom op de Ruiterweg. Ach, ik kan nog wel een stukje door het bos lopen achter het golfterrein. Daar valt het me pas op dat mijn kompas beter werkt dan jaren ervoor. Dan kan ik 'verdwalen' in dit bos en nu vind ik meteen het pad dat me weer terug leidt naar de Uffelterkerkweg. In Uffelte loop ik nog over De Woerthe en de Dwarsweg terug naar huis. Ik ben een anderhalf uurtje van huis geweest en het begint inmiddels al iets te schemeren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten