woensdag 10 augustus 2022

Week Spot: Josh Hoyer & Soul Colossal


'Eigenlijk moet het een plaat worden uit 2018', heb ik in het vorige bericht geschreven. 'Things are subject to change'. Neem nou afgelopen weekend. Ik heb een Week Spot uit 1986 omdat ik de 'Vinyl Summer Spirit Of 1986' ga doen. Op zaterdag betekent het dat ik uitsluitend jaren tachtig draai en ik noem geregeld 1986 als centraal jaar voor dat weekend. Op zondagavond ontdek ik echter dat ik de afgelopen jaren al een show over 1986 heb gedaan en wordt het opeens de 'Vinyl Summer Spirit Of 1987'. Voor deze week wil ik aanvankelijk 2019 doen maar kan geen geschikte Week Spot vinden uit dat jaar. Dan ga ik akkoord met 2018 en dan is Josh Hoyer één van de kanshebbers. Totdat ik nog eens op het label kijk: Het is in 2019 uitgebracht. Dus... ik ga terug naar het oorspronkelijke plan. Dit weekend wordt de 'Vinyl Summer Spirit Of 2019'  met op zaterdag het tweede deel van de releases van 2017 tot en met 2022 en op zondag de top 50 van favoriete singles die ik in 2019 heb gekocht. 'Better Days' van Josh Hoyer & Soul Colossal (2019) mag deze week de Week Spot worden.

Josh heet voluit Joshua. Dat had ik zelf ook nog wel kunnen bedenken. Waar de 'R' voor staat, kan ik dan weer niet ontdekken. Niet belangrijk. Josh Hoyer is sinds het begin van deze eeuw in de weer met bandjes In 2014 stelt hij de band Soul Colossal samen en daarmee tekent hij een contract bij het Silver Street-label in Nebraska. In 2016 introduceert een invloedrijke Engelse soul-dj zijn vrienden tot een nummer van een cd van Josh Hoyer & Soul Colossal: 'Parts Of A Man'. Bij de dj's ontstaat meteen de wens om dit nog eens op vinyl te hebben maar dat ziet Silver Street niet zitten. Pas als het Engelse Izipho Soul zich ermee gaat bemoeien, komt de single in 2019 alsnog tot stand. Natuurlijk is 'Parts' geen slecht nummer en zou ook zeker Week Spot kunnen worden, ware het niet dat het in 2016 is opgenomen en ik iets meer trek heb in een meer upbeat nummer. Dat 'Better Days' van een album uit 2018 komt, negeer ik ook maar heel snel.

Het geluid van Josh Hoyer & Soul Colossal valt te omschrijven als robuuste funk en soul met een authentiek rauw randje. De groep in 2017 een uitgebreide tournee gedaan door Europa en besluit deze in de Brusselse club Ancienne Belgique. Daar neemt de groep een live-album op terwijl het concert, naar verluid, ook op Youtube is te zien. Zijn meest recente album is vorig jaar verschenen en heet 'Natural Born Hustler'. Naast dat Hoyer de leadzang voor zijn rekening neemt, speelt hij eveneens toetsen en is de belangrijkste componist binnen de groep.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten