dinsdag 23 augustus 2022

Vakantiegroet uit het verleden: 2020


Gisteren heb ik een foto geplaatst van precies een jaar geleden. Omdat ik nog altijd een beetje achterop schema lig en ik geen moed heb om vanavond nog de Week Spot en 'Het zilveren goud' te doen, dwalen mijn gedachten even af naar twee jaar geleden. Het is vandaag dinsdag 23 augustus. Ben ik twee jaar geleden niet met vakantie gegaan? Even kijken en... jawel! Ik huur dat jaar de 'gewone' fiets van Vredenburg. Nadat het duidelijk is geworden dat ik niet met de tent ga kamperen en ik toch de fiets heb gehuurd en opgehaald, gaan de plannen erg snel. We zitten in augustus 2020 nog in de fase dat openbaar vervoer alleen gebruikt mag worden als het strikt noodzakelijk is en bovendien zijn de campings net weer een paar weken open en wordt er nogal spastisch gedaan over het gebruik van toilet en douches. Ook wordt voor de komende week een storm voorspeld en ik heb niet meer zo'n sterk vertrouwen in mijn tent. Ik ga vanaf de Buienradar kijken bij de bed & breakfasts. Het lijkt me opeens wel leuk om naar de omgeving van Deventer te gaan en zo zie ik dan Warnsveld. Ik wil in eerste instantie de volgende dag fietsen maar dan zijn de kamers al bezet. Zondagavond is geen enkel probleem en ook de komende dagen zijn de kamers vrij. Ik heb op dit moment echter wel een fietstas nodig en ik fiets naar Meppel met het idee om bij de Action te kijken en desnoods bij de Halfords. Op de heenweg passeer ik de kringloopwinkel en... waarom ook niet? Daar vind ik de tas 'voor eenmalig gebruik' waar ik al stiekem twee jaar heel veel plezier van heb! Het is een even jaar op de kalender en dus is het slapen vóór de vakantie weer dramatisch. Op zondagmorgen 23 augustus 2020 wacht ik een stevige bui af en zet dan koers naar Meppel.

Waarom naar Meppel? Ik heb dampvloeistofjes nodig. Zou ik die gistermiddag zijn vergeten? Hoe dan ook: Ik zal er deze week weinig plezier van hebben. Het is helemaal mijn eigen schuld want ik stop de damper zo in de zak van de korte broek. Tijdens de maaltijd in Warnsveld ben ik gaan zitten en dat is teveel voor het glaasje van het apparaat. De volgende dagen probeer ik nog wel aan een nieuwe damper te komen maar gelukkig hoeft dat niet. Van deze apparaten zijn er immers nog losse tankjes te koop en dat scheelt een paar tientjes. Vanaf Meppel is het een stukje 'memory lane' als ik naar het Staphorster bos fiets. Dat is de herinnering uit 2009. Ik heb thuis al de route uitgestippeld en in het Staphorster bos fiets ik opeens alternatief naar Nieuwleusen. Bij Oudleusen breek ik de eerste koffie aan. De laatste koffie drink ik op de hoek van de Twentseweg bij Lemelerveld. Ik heb de locatie even moeten opzoeken. Daar ben ik vorig jaar ook nog elektrisch langs gekomen en wellicht dit jaar weer? Ik zie het wel zitten om nóg een dag in Salland door te brengen. Is het in een dag te doen op een gewone fiets? Nee, eigenlijk niet. Ik ga op de heenweg in Raalte even enorm stuk en ook van Deventer naar Warnsveld is loodzwaar. Terug heb ik de stormwind in de rug maar ben ik bij Nieuwleusen compleet gaar. Van Havelte naar Uffelte ben ik niet vooruit te branden. Toch kan ik tevreden terug kijken op de vakantie van 2020 want deze is erg geslaagd naar de omstandigheden. Hoewel ik eventueel nog best een nachtje in een b&b zou willen verblijven, denk ik dat Uffelte dit jaar opnieuw de uitvalsbasis is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten