dinsdag 14 maart 2017

Week Spot: Jackson Southernair(e)s



Allereerst excuses voor de afbeelding. Wellicht dat ik die eens overdag opnieuw ga nemen maar verwacht wel een label op Google tegen te komen. Op 45cat is de hele single niet te vinden. 'Cratest Hits' heeft hem ingevoerd op Discogs met alleen een scan van 'I Needed Him', de eigenlijke a-kant, en dat is de single die ik tegenwoordig in de koffer heb staan. Het lukt me gewoon niet om 's avonds een goede gedetailleerde afbeelding uit mijn camera te krijgen dus wellicht dat ik dit overdag eens ga proberen. Ten tweede: De naam van de groep. Het is opgericht als The Jackson Southernaires, maar in de jaren tachtig laat men om onduidelijke reden de 'e' vallen en wordt het Jackson Southernairs. De Week Spot stamt uit 1980 en is dus als Jackson Southernairs. Toch zal ik de extra 'e' verder in dit bericht aanhouden. Het is weer tijd voor een gospel-Week Spot. Een plaat die een zekere aanloop heeft gehad maar vooral in de laatste weken in kracht heeft toegenomen. Dus presenteer ik jullie vandaag de nieuwe Week Spot en een redelijk recente aankoop: 'Sunshine' van Jackson Southernairs uit 1980.

'Modern Soul is de nieuwe Northern Soul', is al jaren een stelling welke hout snijdt. Northern Soul is op zichzelf al een dure business, de Modern Soul gaat daar fors overheen. Waar je voor tweeduizend pond een zéér zeldzame Northern-single hebt, daar koop je in de Modern Soul voor dat bedrag een single die niet zeldzaam is, maar gewoon erg gewild. Gospel is in bepaalde opzichten de nieuwe Modern Soul. Zodra een plaat een beetje interessant is (en wees niet bang: Er is ook ontzettend veel 'meuk' dat niks waard is), stijgt de prijs enorm. De meeste gospel-platen beginnen bij pak'm beet vijftig euro. Er zijn ook platen die voor honderden tot duizenden euro's van dj verwisselen. The Jackson Southernaires is één van de groepen die daarbij in de belangstelling staat. Er is eentje uit de vroege jaren zeventig op het SongBird-label welke een slordige tweehonderd dollar moet opbrengen. Ik heb inmiddels twee van The Southernaires maar helaas beide keren de 'goedkopere' platen. Toch moet ik bekennen dat ik 'He's So Good And I Thank Him' wel heb gekocht in de hoop dat misschien de b-kant interessant zou zijn. De a-kant is net teveel 'rocking gospel' en dat is een genre dat ik normaliter vermijd. 'Sunshine' komt uit de hoek van nog niet ontdekt en kan dus alleen maar in waarde stijgen. Ik heb de single voor vijf euro (of daaromtrent) gekocht en eigenlijk ook nog op het geluidsclipje van de a-kant!

Simon Nicol van Fairport Convention zei een paar jaar geleden: ,,Als een kerkkoor 120 jaar bestaat, hoor je niemand klagen dat er geen oorspronkelijk lid meer aanwezig is". Nicol hoopt dat Fairport Convention net zo'n 'instituut' wordt. Het is slechts een kleine stap van het kerkkoor naar The Jackson Southernaires. Er is een bezetting bekend, maar of deze mannen nu werkelijk meer dan dertig jaar lid zijn geweest van de groep, dat weet niemand. Voor de oprichting moeten we namelijk terug naar 1940. In dat jaar wordt The Jackson Southernaires samengesteld door producent Frank Crisler. De groep is vernoemd naar de stad waar het is opgericht: Jackson, Mississippi. Hoewel de groep volle kerken trekt, komt het niet eerder dan 1969 tot een eerste plaatopname. The Jackson Southernaires staat dan onder contract bij SongBird, een onderdeel van Duke/Peacock. Dat laatste is één van de grote spelers op het gebied van de gospel en de catalogus zal tot diep in de jaren tachtig interessant blijven voor nieuwe eigenaren. Wellicht dat ik nog eens een serie begin over platenlabels, want enkele daarvan hebben leuke verhalen in petto. In 1969 verschijnt de elpee 'Too Late' op het SongBird-label en geldt zelfs als de bestverkochte elpee op het label. In 1972 verschijnt 'He's So Good And I Thank Him' als de eerste single op SongBird en dan komt de stroom albums ook goed op gang. Als ABC in 1973 Duke/Peacock overneemt, gaat The Southernaires in eerste instantie mee en maakt in 1974 een album voor ABC. Later zal het label SongBird reviseren tot ABC-Songbird. The Jackson Southernaires verlaat in 1976 het ABC-concern om in zee te gaan met het onafhankelijke Malaco.

Malaco ademt de 'southern soul' en vanzelfsprekend hoort daar ook gospel bij. Het wordt op een bepaald moment zelfs het belangrijkste product van Malaco. In de vroege jaren tachtig neemt Malaco een belangrijk besluit: Het gaat niet meer meedoen in de hardloopwedstrijd van de 'moderne blues', maar het keert terug naar de basis van de blues. Malaco brengt dan vooral authentieke blues, rauwe southern soul en gospel zonder opsmuk. De platen van The Jackson Southernaires levert Malaco in eerste instantie geen contanten op. Pas in de eind jaren tachtig gaat de groep mee spelen en heeft de groep een paar jaar geleden een Grammy in ontvangst mogen nemen voor 'het beste gospel-album'. Later maakt de groep ook albums voor MCA, Redemption en Blackberry. Hoewel de groep nooit officieel uiteen is gegaan, stamt het laatste album van 1999.

'Sunshine' is een titel welke mij meteen aanspreekt, ook al duidt het op een andere 'lichtbron' voor The Southernaires. Het wacht schijnbaar op de Here Jezus welke met een allesoverweldigende zonneschijn de wereld zal binnentreden. Deze boodschap wordt geserveerd op een basis van mid-tempo Modern Soul, ietsje 'lo-fi' dat de plaat alleen maar extra sfeer geeft. Overigens is het alleen verkrijgbaar als promo voor radio-dj's en zal het nooit een officiële release krijgen buiten het album 'It Started At Home'. Een nummer met zeer veel potentie. Wie er vroeg bij wil zijn... er staat een exemplaar op Discogs voor drie luttele dollars...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten